Quests/P2P: Birthright of the Dwarves

« Terug naar Quests/P2P

Geschreven door Sleepy meh (Elanthiel, Pttim en Thojohn22). Laatste aanpassing was op 30-4-2014 door Elanthiel.
1 - Introductie
De langverwachte conclusie van de Rise of the Red Axe quest serie is hier! In de vorige quests zagen we hoe Hreidmar, de leider van de Dwarven Mining Company Red axe, een leger van Chaos dwarves oprichtte om zo Keldagrim over te nemen. In deze grand master quest nemen we het op tegen hem om hem voorgoed te verslaan! Ben je moedig genoeg? In deze quest mag je ook weer een aantal keuzes maken over het lot van verschillende dwarves. Ik kan je niet zeggen welke de beste zijn, dat zal je zelf moeten beslissen.

Lengte: Lang
Moeilijkheid: Moeilijk
Skills nodig: 80 Mining, 82 Smithing en 85 Strength
Quests nodig: Veel

King of the Dwarves, Forgiveness of a Chaos Dwarf, Forgettable Tale of a Drunken Dwarf, The Giant Dwarf, Fishing Contest, Between a Rock..., Dwarf Cannon, My Arm's Big Adventure, Eadgar's Ruse, Troll Stronghold, Death Plateau, The Feud, Jungle Potion en Druidic Ritual


Items nodig: Toolbelt items
Handige items: Combat gear en food
Startpunt: Veldaban in het Keldagrim paleis

 
2 - Start
Maak je weg naar de tweede verdieping van het paleis in Kaldagrim. Neem hiervoor bijvoorbeeld de minecarts in het westelijk deel van de Grand Exchange. Praat daar met King Veldaban.

Veldaban is nu koning, maar wat nu? Ga door de volgende chatdialogen. King Veldaban is van mening dat het nutteloos is om op kleinere problemen te focussen terwijl de Red Axe nog steeds een groot gevaar is. Deze keer gaat King Valdaban niet wachten en wil de Red Axe aanvallen voordat zij het doen. Hierna krijg je een pop-up om de quest te accepteren. Er zijn drie dingen dat hij wil dat je nu gaat doen.

Ten eerste Lieutenant Brae helpen te achterhalen of haar gevangen werkelijk spionnen voor de Red Axe zijn. 
Ten tweede naar Taverley dungeon gaan. Er zijn daar Chaos Dwarves gespot en je moet uitzoeken of die iets te maken hebben met de Red Axe.
En ten derde een oplossing zoeken voor de geheugen wissende magische kracht van de Orge Shaman die ten zijde van de Red Axe staat. De wizards in de watchtower van Yanille kunnen hierbij vast helpen.
Je krijgt nog een Royal dwarven seal. Deze kenmerkt je als een bondgenoot van de koning van Keldagrim.
 
3 - Lieutenant Brae
3.1 - Lieutenant Brae
Lieutenant Brae vind je helemaal in het westen van Keldagrim. Ga daar door een grot opening.
Praat met haar en vertel dat de koning niet meer komt, maar jou in de plaats heeft gestuurd. Vraag haar eerst informatie over de verdachten.

 
3.2 - Vigr
We leren van Lieutenant Brae dat Vigr een ambachtsman is, met een warhammer shop in het noord westen gedeelde van het paleis. Wanneer we met hem praten eist hij fysiek bewijs voor zijn schuld. Een huisbezoekje kan hier niet kwaad. Doorzoek zijn furnance om merkwaardig vuurbestendige brieven te vinden!

Keer terug en confronteer Vigr met deze brieven en beslis over zijn lot.
 
3.3 - Klaas
Het is wel geweten dat Klaas tegen King Valdaban is, vraag hem of hij onder de orders van de Red Axe andere dwarfs moet proberen overtuigen om in opstand te komen tegen King Valdaban. Klaas beweert van niet en dat Meike zijn onschuld kan bevestigen. Ga naar de King's Axe Inn een beetje naar het zuid oosten van de grot en praat daar met Meike.

Ga door de opties en keer daarna terug naar Klaas om over zijn lot te beslissen.
 
3.4 - Brendt en Grundt
Brendt en Grundt zijn twee handelaars die verdacht lang op het eiland Jatizso waren. King Sorvott denkt een gesprek van hun over de Red Axe gehoord te hebben. Vraag eerst aan Brendt waarom de koning Sorvott dit zou denken. Hij zal beweren dat er een misverstand is. De bijnaam van de kapitein van hun schip is immers redaxe, vanwege zijn brutale rode hakbijlachtige baard. Ga nu naar Grundt, vraag hem naar de bijnaam van hun kapitein. Nu blijkt hun kapitein een vrouw te zijn met de naam Sigridsdottir. Vraag hem vervolgens waarom koning Sorvott hun verdenkt. Hierop zal hij een half antwoord geven dat zijn wapen letterlijk een rode hakbijl is. Terug naar Brendt vraag je hem wat de wapen is van Grundt. Brendt is hier niet zeker van omdat Grundt zijn wapen nooit heeft gebruikt. Conforteer vervolgens Brendt met het feit dat volgens Grundt de naam van de kapitein Sigridsdottir is. Hierna zal je kunnen beslissen over de lot van deze twee.
 
4 - Taverley dungeon
Tijd om op onderzoek te gaan in de Taverley dungeon . Maak gebruik van de lodestone teleport naar Taverley en loop daarna naar het zuiden naar de ingang van de dungeon. 

Met 70 agility ga je door de shortcut naar de blue dragons, anders loop je om. Loop voorbij de blue dragons en door de poort. In deze ruimte zal je enorm veel Chaos Dwarves zien. 

Vermoord er een paar tot dat Ikadia the Exile verschijnt. Ze vraagt je haar opnieuw te ontmoeten bij de chaos druids, helemaal in het ten noordoosten van hier. Ze beweert  informatie te hebben die we zoeken. Helaas geven volgers van Zamorak nooit zo maar informatie weg. Je zal er voor moeten vechten. Zeer gevaarlijk is ze niet.
We leren van Ikadia the Exile dat de Chaos Dwarfs in de Taverley dungeon niets te maken hebben met de Red Axe.
 
5 - Memory wand
Ga naar de watchtower in Yanille en praat met de Watchtower wizard op de tweede verdieping.
Vertel hem dat je gestuurd bent door King Valdaban om een oplossing te zoeken voor de geheugen wissende magische kracht van de Orge Shaman. Zijn plan is om een memory wand te maken ter bescherming. Om deze te kalibreren wilt hij onze herinnering die aan getast is door de Orge Shaman herstellen. 

In onze herinnering gebruik je je memory wand op twee grote bier glazen en twee grote kebabs. Er zullen Memory fragmenten uitvliegen, vang alle zestien fragmenten. Gebruik dan de juiste fragmenten op een memory void met de juiste beschrijving. 

What would a gnome be doing here? - Gnome emissary fragment
Walking stick, Spiky hair, twirly moustache. - Hreidmar fragment
It's not natural for a dwarf to look like that - Chaos dwarf fragment
I wonder where he got that scar - Grimson fragment

 
Hierna volgt er een cutscene die je misschien bekend voorkomt!
 
6 - Terug naar King Veldaban
Eenmaal al je taken gedaan, keer je terug naar King Veldaban. Ga door de verschillende chat dialogen tot je afspreekt om hem te ontmoeten in de Barendir caves. Neem je beste gear en zoveel mogelijk van je beste food en één/twee prayer potions mee. De Barendir caves bevinden zich helemaal in het zuid oosten. Ga eerst door de toren ten zuid westen van Kaldagrim. Steek daarna de rivier over en loop nog een beetje naar het zuiden. Ga de Barendir cave in.

Ga door de doorgang aan het einde van deze grot. Hier ontmoet je opnieuw King Veldaban. Ze willen de basis van de Red Axe aanvallen door de muur weg te blazen met een cannon. Praat nog even met Nulodion om zo kleine explosieven te krijgen om de vijandige cannons te saboteren. Vuur hierna de cannon. Er volgt een cutscene.
 
7 - Attack of the dwarves
Na de cutscene zet je best direct ranged prayer op en verschuil je achter de stenen. Deze beschermen je tijdelijk tegen de cannonballs die anders 1800+ damage (3K+ zonder ranged pray) per shot doen. 

Loop vervolgens naar het westen, negeer best alle monsters, en schuil achter een pilaar zodat de cannon er op vuurt. Na twee schoten valt de pilaar om en kan je erover lopen. 

(Negeer use explosive gear -> steam gauge)
Saboteer de volgende cannons probeer zoveel mogelijk cannonballs te ontwijken door te schuilen achter verschillende stenen. 

Loop verder naar het oosten. Schuil daar weer achter een pilaar zodat deze omvalt. Eenmaal over deze pilaar saboteer je de laatste twee cannons en loop je weer naar het westen om daar met Hreidmar te praten. 

Hij zal in de minecart proberen te ontsnappen. Trek aan de lever voor je en achtervolg hem in de resterende minecart. Er zal een cutscene volgen.
 
Mocht je dood gaan zal je grave verschijnen in de Barendir caves.

 
8 - Thanks for the memories, even tough they weren't so great...
In de cutscene zien we hoe de Orge Shaman de herinneringen van King Veldaban probeert te veranderen. Dankzij de memory wand kunnen we dit proces stoppen. We worden nu wel opgezogen in valse herinneringen waarin we de waarheid moeten ontdekken. Dit doen we weer door de memory wand op personen/dingen te gebruiken. De fragmenten vangen en degene met de juiste beschrijving in de juiste memory voids gebruiken. 


Gebruik je memory wand op de Red Axe royal standard, the Zamorakian Chaplain, en de dwarf naast hem. Vang alle fragments
He doesn't want to be here - Conscript Fragment
Guthix won't help us now - Chaplain Fragment
Eight colored segments on a flag - Standard Fragment

Hierna bevinden we ons een beetje dieper in de tunnel en moet je de memory wand gebruiken op de kleine en grote troll die met Grimson vechten. 

Broken rocks. - Troll fragment
He doesn't want to be here. - Conscript fragment

Vervolgens zien we Hreidmar met Zamorak praten. Gebruik je memory wand op Zamorak en de fragments op de enigste memory void.

Uiteindelijk zien we de Orge Shaman met drie dwarfs. Gebruik je memory wand op de drie dwarves. De Orge Shaman zal je proberen tegen te houden, hij wil de waarheid liever niet weten. Onwetendheid kan een zegen zijn! Hij zal zijn magie gebruiken om de fragmenten tijdelijk te veranderen in een dangerous fragment. Vang deze niet of je zal opnieuw moeten beginnen. Na een tijdje veranderen ze terug en kan je ze wel vangen. 

Walking stick, spiky hair, twirly moustache. - Hreidmar fragment
I wonder where he got that scar. - Grimsson fragment
What would a gnome be doing here? - Laneel fragment 

Hierna verschijn je in een nieuwe kamer, kruip door de opening ten oosten je van.
 
9 - Final fight
9.1 - Algemeen
Maak je weg naar de tweede verdieping om tegengehouden te worden door de wachter. Je krijgt geen toegang omdat je geen lid bent van de Red Axe. Praat met één van de acht directors en zeg dat je vriend lid wil worden. Vermoord daarna alle andere directors en praat dan opnieuw met de director die je aansprak, voordat je verder kan gaan naar de tweede verdieping. Hier zal een cutscene afspelen, waarna het eindgevecht begint.

Het gevecht kan je in 3 delen indelen. Na elk afgerond deel is het mogelijk om te banken, zonder dat je het voorgaande deel opnieuw moet doen. Het is handig om hiervoor teletabs mee te nemen. Mocht je dood gaan verschijnt je grave weer in de Barendir caves. Je kan steeds weer verder vechten door simpel weg aan het einde van de Barendir caves door de opening te gaan.

Het is aan te raden om eerst door te lezen hoe het gevecht verloopt en wat de beste tactieken zijn, voordat je het gevecht start. Het eindgevecht van deze quest staat bekend als een van de moeilijkste in Runescape, maar met een paar simpele tactieken kan je hem een stuk makkelijke maken. 
9.2 - Grimsson
Met de hulp van King Veldaban zal je eerst Grimsson moeten verslaan. Dit gevecht zou geen probleem moeten zijn wanneer je je best melee spullen meeneemt en een inventory vol met je beste food en een attack, stregth, defence en prayer potion. Zet protect from melee aan en het enigste waar je moet op letten is zijn adrenaline bar. Wanneer deze vol is doet hij zijn ultimate aanval. Deze kan je blokkeren door hem te stunnen of zelf een ultimate aanval doen. Een andere optie is wegrennen.
Nadat je Grimsson hebt verslagen volgt er een cutscene waarin Hreidmar een dragon staff neemt en zichzelf, Veldaban en Grimsson in chaos dwarves verandert.
9.3 - Grimsson (chaos)
Nu zal je het tegen Hreidmar en Grimsson tegelijk moet opnemen. Als je wilt kan je nu banken. Als je terug komt, begin je weer op het zelfde punt.
Je kan het beste eerst Hreidmar neutraliseren, dat scheelt een hoop damage. Het is mogelijk hem achter een pilaar te luren, maar het makkelijkst is om even de trap af te gaan (buiten de zaal). Wanneer je weer omhoog komt is Hreidmar unagressive, waardoor je alleen nog aangevallen wordt door Grimsson. Het gevecht met Grimsson gaat hetzelfde als het vorige gevecht met hem. Kijk nog steeds uit voor zijn ultimate aanval.

 
9.4 - Hreidmar
Het is handig om Hreidmar te doden met ranged (of magic). Daardoor is het zeker aangeraden om even van style veranderen nu. Neem weer je beste gear (en potions), en vul bovendien je food aan.
Hreidmar zal door het gevecht chaos dwarf hand cannoneers en chaos dwarves oproepen. Wanneer deze rood worden, zullen ze ontploffen, wat een hoop damage doet. Let daar op. Tank of lure deze dwarfs achter Hreidmar door in de deur opening te staan. Je kunt ook steeds even de trap af gaan wanneer hij de dwarves heeft opgeroepen. Hierdoor wordt Hreidmar weer unagressive en kan je in alle rust eerst de choas dwarves killen.
Ook Hreidmar heeft een ultimate aanval wanneer zijn adraline bar vol is, hij zal hij zichzelf voor 12k lifepoints healen. Wanneer dit gebeurt krijg je een pop-up tekst. De aanval blokkeer je door op korte tijd zeer veel damage te doen met een ultimate of een threshold aanval. Hij kan ook zijn minions krachtiger maken, hiervoor krijg je ook een pop-up te zien en kan blokkeren op dezelfde manier. Nadat Hreidmar dood is, versla je nog even de minions en praat je met King Veldaban er volgt een cutscene.
10 - Einde
Hierna kan je nog beslissen over het lot van Veldaban. Moet hij sterven omdat hij iedereen heeft voorgelogen om onrechtmatig de koning te worden in plaats van Hreidmar of niet?


Gefeliciteerd quest voltooid!!

Rewards: 2 Quest Points, 100k Mining xp, 100k Smithing xp, 200k Strength xp, 30 Rune bars, 30 Adamant bars, 30 Mithril bars en twee Keys en twee Hearts of Ice voor Treasure Hunter!
En daarbij:
Toegang tot de Chaos giants in de Barendir caves.
Toegang tot drie nieuwe dragon wapens
- Dragon throwing axe en Off-hand dragon throwing axes, drops van Chaos Giants
- Dragon battlestaff te koop in Quality Weapons Shop
- Dragon warhammer te koop in Vigr's Warhammers shop
Toegang tot de Lava geyser in de minigame Lava flow mine, dat een kans heeft om een fragmenten te winnen voor de Imcando pickaxe.
 
11 - Extra rewards
Na de quest kan je ten noorden van de library in Keldagrim door een opening gaan. Hier vind je 10 rubbles. Door deze alle 10 te minen krijg je 250k mining xp. Je ontdekt hiermee inscripties die je samenbrengt in het boek 'Azdar an document'. Je hebt hiervoor 83 tot 95 mining nodig.
 



Geschreven door Sleepy meh (Elanthiel, Pttim en Thojohn22). Laatste aanpassing was op 30-4-2014 door Elanthiel.

Heb je opmerkingen over of verbeteringen voor deze guide? Stuur dan een mailtje naar . Vergeet niet te vermelden over welke guide je het hebt, en wat je rs(r)naam is (zodat we je kunnen crediten).