Quests/P2P: The Chosen Commander

« Terug naar Quests/P2P

Geschreven door Nollie28 (Arnoud X122, Deemril, Elanthiel, Em0 666, Habbostery, Ilovearagorn). Laatste aanpassing was op 13-4-2014 door Elanthiel.
1 - Quest Start
Lengte: Lang
Moeilijkheid: Moeilijk
Skills nodig: Agility Level 46, Strength Level 46, Thieving Level 46, in staat zijn minstens 6x een level 94 op rij te verslaan, in staat zijn 2x een level 110 monster op rij te verslaan
Quests nodig: Land of the Goblins
Items nodig: Een lightsource
Voorbereiding: Zorg ervoor dat het gat in de Lumbridge Caves geopend is. Dit gat is ten zuiden van Kazgar (De Goblin die je naar de Dorgeshuun Mines brengt).
Startpunt: Captain Undak, tegenover de Dorgesh-Kaan Bank



2 - Vergiftigde kinderen
De quest begint met het opzoeken van Captain Undak op de begane grond in het oosten van Dorgesh-Kaan. Begroet hem en vraag of je hem ergens mee kunt helpen.
Er zijn de laatste tijd jonge goblins ziek geworden en Undak denkt dat H.A.M. hier iets mee te maken heeft. Undak vraagt je hem bij de nursery kan ontmoeten. Die is bovenaan de trap (De trap vlakbij Undak).


Vlak voor de nursery staat een goblin, genaamd Thorzek. Undak legt aan Thorzek uit dat de kinderen waarschijnlijk vergiftigd zijn.
Stel Thorzek gerust door je hulp aan te bieden. Hier wordt deze weer rustig van, zodat je andere vragen kan stellen.
Vraag of de kinderen iets vreemds hebben gegeten. Thorzek zegt dat ieder kind twee verschillende dingen op heeft.

Note: heb je geen zin om dit alles uit te vinden skip naar hoofdstuk 4
3 - Wie heeft het gedaan?
Ga vervolgens aan de kinderen vragen wat ze allemaal hebben gegeten. Uiteindelijk kun je bepaalde voedselsoorten wegstrepen, die zieke goblins op hebben, die gezonde goblins ook op hebben.
Uiteindelijk zijn er twee voedselsoorten over. Als je eenmaal achter bent welke soorten voedsel vergiftigd waren, vertel je tegen de Captain dat je erachter bent. Hij raadt je dan aan de merchants te te ondervragen.


Ga naar de Market en ondervraag alle merchants, die de giftige etenssoorten verkopen, wie hun leveranciers zijn.
Één van de namen komt dan overeen. Namelijk die van Walton.

4 - Walton toch!
Ga naar Merchant Walton, ten zuidoosten van de Market Place, en zeg tegen de Captain dat dit degene is.


Vervolgens moet je de merchant aanvallen. Hij is level 70 en totaal niet sterk.
Halverwege het gevecht, gaat Walton prayer gebruiken. Er verschijnt er opeens een wit portaal achter hem en Zanik komt er doorheen. Zij schiet je te hulp.

5 - De Bandos Throne Room
Vraag Zanik wat er is gebeurd en ze geeft je een beschrijving. Tijdens deze beschrijving speel jij als Zanik.

Het staat op deze plaats vol met versteende Goblins, Orks, Ogres, en Ourgs. Klim op het Goblinstandbeeld rond het midden van de kamer, en spring vervolgens naar het standbeeld direct ten oosten hiervan. Vervolg dit proces met de standbeelden waar je heen kunt springen.

Als je eenmaal op de Ourg terecht bent gekomen, kun je in de Bowl kijken, om vervolgens een cutscene te krijgen. Na de cutscene vervolg je je pad over de hoofden van de Ogres, totdat je uiteindelijk een crossbow vindt.

Je kunt nu je crossbow gebruiken om jezelf naar de andere kant te grapplen. Grapple de speer van het grote standbeeld, en je zult op de troon van Bandos terechtkomen. Pak de pendant, die op deze troon ligt, op.

Zodra je de pendant pakt, doet Zanik hem om en springt ze naar beneden. De grote Ourg met de bowl buigt zich vervolgens voorover, zodat je erin kan kijken. Wanneer je er in kijkt, ziet Zanik je ruziën met de Merchant.
Nu is het tijd om terug te keren: Ga naar het westen van de kamer, naar het portaal. Met het amulet om, stappen alle statues voor je opzij. Ga door het portaal; je zult merken dat je weer als jezelf speelt.

6 - Daar komt ge-Zanik van..
Breng Zanik vervolgens naar de council, zodat ze haar verslag kan doen. De councilkamer is helemaal in het noorden van Dorgesh-Kaan; op de eerste verdieping. Eenmaal daar aangekomen, begint de vergadering.


Ze vragen of jij degene bent die de H.A.M. spy heeft gevangen. Omdat jij hem hebt gevangen, moeten de goblins hem overdragen aan het rechtssysteem van Misthalin.
Je merkt tijdens dit gesprek dat Zanik een beetje agressief is geworden sinds haar verdwijning. De opties die jij tijdens dit gesprek kiest maken voorlopig niets uit. Wanneer de guard de H.A.M. spy wegvoert, schiet Zanik hem dood en vlucht.
Vervolgens vraagt captain Undak of je haar op kan sporen. Ga hiermee akkoord. Undak zegt dat Zanik "misschien" in de caves ten zuiden van Dorgesh-kaan zit. Vergeet je Lightsource niet. Deze Caves zijn als je heel Dorgesh-kaan doortrekt dichtbij de Agility Course.
Hier ga je echter de trap af; vervolgens loop je naar het zuiden. Zanik bevind zich in een zijpaadje, op het zuidelijkste punt.

Als je haar eenmaal hebt gevonden, zit ze rustig in een hoekje. Ga rustig naast haar zitten en zeg niets.
Uiteindelijk begint ze tegen jou te praten. Blijf gewoon de hele tijd niets zeggen maar luister naar wat zij te zeggen heeft. Vraag haar wat zij had willen zien gebeuren.

Blijf met haar praten en uiteindelijk gaat ze uit haar eigen vrije wil mee terug naar de Council. Daaropvolgend wordt Zanik na de uitspraak van de Council verbannen uit Dorgesh-Kaan.

Praat na de vergadering nog even met Zanik en vraag wat ze nu gaat doen. Zanik staat op de Ground Floor, naast de trap die naar het Councilgebouw leidt.

Hierna is het tijd om 'afscheid' te nemen. Report hierna terug aan Captain Undak die daar ook staat.

7 - H.A.M. infiltreren
Undak wil graag dat je de H.A.M. hideout infiltreert en uitzoekt of de merchant voor Sigmund werkte. Gelukkig heeft Undak wel een set H.A.M.-Robes voor je, dus hoef je niet zelf een set te gaan halen.

Tijd om naar de hideout te gaan in het noordoosten van Lumbridge.


In de hideout praat je met Johanhus Ulsbrecht: Hij zegt dat hij niet de plannen heeft gemaakt, en dat Sigmund dat was.
Wanneer je vraagt waar hij dan wel niet is, krijg je te horen dat hij een basis voor zichzelf heeft opgericht, in Kandarin. Vraag vervolgens hoe je Sigmund's base vindt. Deze base kan je vinden door met Milton the Miller te praten, die zich bij de windmill ten noorden van Ardougne bevindt.
Geef hem het wachtwoord, Arrav, en hij brengt je naar de hideout.


8 - Grubfoot zit gevangen!
Zorg ervoor dat je voorbereid bent op 6x een gevecht met een level 94 op rij. Als je genoeg prayer hebt om zo lang Protect from Ranged vol te houden zit je goed.
Ga naar Milton toe en geef hem het wachtwoord. Milton the Miller is de molenaar in de molen ten noorden van Ardougne, in Hemenster.

Hij verplaatst nu het crate dat de trapdoor naar de basis verspert, zodat je naar binnen kunt. Ga de basis in en praat met de H.A.M. guard die de cel bewaakt.
Zeg dat je de prisoner wilt zien. Helaas laat hij je hem niet zien zonder 'Letter of Recommendation' van Sigmund. Vraag aan hem welke dag het is. Lees vervolgens op het noticebord aan de muur welke guard de gevangene vandaag moet ondervragen.
De guard die de Goblin deze dag mag ondervragen is (altijd) Sam. Ga naar de vorige room en pickpocket Sam.

Ga vervolgens naar de prisoner en lees de Interrogation Logs en pak de key. Ga met de goblin, die Grubfoot blijkt te zijn, praten, om vervolgens hem te helpen ontsnappen.


Laat Grubfoot bij de deur wachten en open eerst alle deuren in de kamer (Dit doe je via gaten in de muur, de twee middelste deuren open je van binnenuit, via het gat bij het 'keukentje').
Wanneer je alle deuren hebt geopend, zeg je Grubfoot te gaan. Praat met de guard bij de cel, zodat hij niet naar de deur kijkt. Op dat moment loopt Grubfoot langs. Als dit mislukt, dan moet je het opnieuw proberen.
Ga vervolgens naar Grubfoot. Laat hem bij de westelijke deur wachten terwijl je de Guard afleidt. Ga door het gat in de muur (waar via je ook al de deuren opende) en de guard komt kijken omdat je een bord doet vallen.
Begin een willekeurig gesprek met de Guard; ondertussen loopt Grubfoot vrolijk verder.

9 - Zanik is doorgedraaid!
Ga naar Grubfoot en navigeer vervolgens je weg door de crates. Je zult op dit moment een aardbeving te voelen.
De guard komt kijken, en Grubfoot gebruikt een verlammingsspreuk op hem. Vervolg je weg en ga door de deur. Wanneer je door de deur gaat, zie je dat er een hoop goblins de basis hebben aangevallen.
Dit doen ze onder aanvoering van Zanik, die mensen opeens niet zo aardig meer vindt.


Zanik vraagt je Sigmund te stoppen. Hij is level 94 en hij gebruikt eerst Protect from Melee, maar wanneer Zanik helpt, schakelt hij over op Protect from Ranged.
Wanneer je hem hebt verslagen, hakt Zanik genadeloos Sigmund's hand eraf, om zijn Ring of Life te voorkomen. Daarna vermoordt ze hem.

Vervolgens keert Zanik zich tegen jou, en moet je haar verslaan. Ze heeft op dit moment een Combat Level van 94, en ze gebruikt Ranged.
Je moet haar meerdere keren verslaan en na elk gevecht kun je met haar praten. Blijf op haar inpraten om haar aan de vriendschap met jou te herinneren.
Geef je de correcte dialoogopties, dan zal dit gevecht 5 stappen duren.
Na heel wat gevechten kom je erachter dat het pendant de oorzaak van alles is: Zeg tegen haar dat ze de pendant af moet doen, en dat zij haar eigen lot bepaalt. Zanik doet de pendant af en gooit hem weg. De Goblin High Priest (Land of the Goblins) pakt hem vervolgens op, en wordt overgenomen door Bandos.

10 - Terug naar Dorgesh-Kaan
De Bandos Avatar gaat er vandoor met een teleport zo krachtig dat hij de Teleport Blocks override, en daardoor de grot doet instorten.
Zanik teleport samen met jou weg richting Dorgesh-Kaan, maar omdat twee personen dezelfde Tele-Orb gebruiken, komen jullie op een verkeerde plaats terecht.
Je kunt nu even met Zanik praten, over wat er is gebeurd. Verlaat hierna de Cave. Op dit moment komt er weer een aardbeving, waarbij je van Zanik wordt gescheiden. Baan jezelf een pad door de rocks om vervolgens Zanik op een rand vlak bij een afgrond te zien.
Ze moet haar crossbow gebruiken om daar weg te komen. Er zit een klein uitsteeksel waar ze haar grapple in kan haken. Geef Zanik advies over waar ze moet mikken om deze steen te raken, en troost haar wanneer het niet wil lukken.

Verlaat de cave en je komt uit bij de Tears of Guthix. Hier wil Juna graag met Zanik spreken. Juna probeert Zanik nog even over te halen Bandos te volgen, omdat dat het pad is wat de goden voor haar uit hebben gestippeld.


Keer terug naar Dorgesh-Kaan. Eenmaal bij Kazgar aangekomen, vertelt hij dat de stad wordt aangevallen!
Als je in de stad bent gearriveerd, is het tijd om Captain Undak weer op te zoeken. Hij staat in het midden van de marketplace.


11 - Het ultimatum
Het portaal dat Zanik terugbracht, heeft nu een ander wezen naar Dorgesh-Kaan gebracht. Dit wezen is begonnen de goblins van de stad aan te vallen. Undak vraagt of je naar de Council wilt gaan om te helpen.
De scribe heeft inmiddels de taal op de pilaar vertaald. Het is een waarschuwing van Bandos zelf, om hem te volgen, of te sterven.


Nadat je de Councilroom hebt verlaten, gaat Zanik naar het portaal. Ze vraagt of jij de Scribe gerust kan stellen. Ga terug naar het Councilgebouw en vraag of je kunt helpen.
De Scribe wil graag tijdcapsules maken om zijn research in te bewaren (zodat archeologen dit na de Demise of the Dorgeshuun weer op kunnen graven). Hij vraagt of je naar Tegdak de Archeoloog kunt gaan, om wat kunstwerken mee te nemen voor in de Tijdcapsule.
Tegdek bevindt zich in de noordoostelijke hoek van de stad, op de begane grond.


Ga naar Tegdak en vraag naar de items voor de tijdcapsule. Breng deze voorwerpen vervolgens terug naar de Scribe. Hij voegt hier zijn eigen notes bij toe, en vraagt je de capsule aan Mistag te geven.
Mistag bevindt zich net buiten Dorgesh-Kaan, in de mines. Hij begraaft vervolgens de capsule en raad je aan naar Oldak te gaan, omdat hij misschien nog advies heeft.

12 - Verbeterde kruisboog
Ga naar Oldak en je ziet Grubfoot en Oldak een discussie hebben over de magie van Grubfoot. Grubfoot is er van overtuigd dat deze door het aanroepen van de Big High Wargod heeft gekregen.
Oldak krijgt hierdoor een idee om deze magie te gebruiken tegen Bandos. Hij heeft alleen wat onderdelen nodig voor zijn plan: Energy Projectors en een Focusing Chamber.
Deze onderdelen kun je vinden in de krachtcentrale. Deze bevindt zich in de caves ten zuiden van Dorgesh-Kaan. Wanneer je de caves ingaat, moet je meteen naar het oosten. Ga dan de trap neer en het gebouwtje in. Vraag daar Turgall om de onderdelen.


Breng de onderdelen terug naar Oldak, die momenteel bij het portaal in Dorgesh-Kaan is. Hij verbindt deze onderdelen aan de crossbow van Zanik voor een nieuwe aanval waarmee je de regeneratiekracht van de Bandos Avatar kan stoppen.
Geef deze crossbow vervolgens aan Zanik. Ze vraagt of je nog even in de Nursery met Mernik kunt gaan praten over hoe het met de kleintjes gaat.


13 - Denk aan de kinderen!
Mernik vraagt meteen om je hulp wanneer je aankomt. Vraag hoe het met de kinderen gaat en vervolgens hoe je kunt helpen.
Ze wil graag dat de kinderen als vluchtelingen naar Keldagrim kunnen. Dit moet je dus even aan Ambassadeur Alvijar vragen. Hij bevindt zich in het huis net ten noorden van de nursery.

Praat met de Ambassadeur en vraag om zijn hulp. Helaas kan hij niet verder helpen omdat hij de wraak van Bandos vreest.
Ga dus met het slechte nieuws terug naar Mernik. Ga na het gesprek met Mernik terug naar Zanik voor het grote gevecht. Het is nu misschien tijd om wat Armour, Weapons en Food te pakken.

14 - De Bandos Avatar
Nu is het tijd voor het laatste gevecht. Ga naar Zanik en zeg dat je ready bent. Je komt via her Portaal in de Throne Room, waar de "almachtige" level 110 Bandos Avatar je opwacht.

Versla hem. Vervolgens kun je gerust de hele dialoog doorvoeren.

Wanneer je Zanik het signaal geeft te vuren, roept de Avatar een Ogre op om hem te redden. Hij slaat de crossbow weg en de stukken vliegen er van af.
Pak nu de Crossbow, de Bolts, de Energy Projectors en de Focusing Chamber op en zet dezen terug aan de Crossbow. Je zult wel afgeleid worden door statues, die tot leven komen als je de delen probeert op te pakken. Maak je hierover maar geen zorgen, want ze zijn nogal zwak.
Nadat je de Crossbow hebt gerepareerd, slaat de Bandos Avatar Zanik neer. Versla wederom de avatar en gebruik de special van Zanik's Crossbow (Dialoogoptie).


De special werkt en de Bandos Avatar is verslagen, maar Zanik ligt nog steeds op de grond...
Ga bezorgd naast haar zitten, en zeg niets. Gelukkig wordt zij nu wakker. En, eindelijk, na al deze avonturen is het tijd terug te keren naar Dorgesh-Kaan.
Eenmaal teruggekomen, zijn de woorden van lof niet te meten. Iedereen is jou en Zanik dankbaar voor wat jullie hebt gedaan. Er wordt zelfs een standbeeld voor jullie opgericht, ter eerbetoon.


15 - Gefeliciteerd! Quest voltooid

Reward: 20K Strength Experience, 20K Agility Experience, 20k Thieving Experience, Zanik's Crossbow, Toegang tot Bandos' Throneroom en 3 questpoints!




Geschreven door Nollie28 (Arnoud X122, Deemril, Elanthiel, Em0 666, Habbostery, Ilovearagorn). Laatste aanpassing was op 13-4-2014 door Elanthiel.

Heb je opmerkingen over of verbeteringen voor deze guide? Stuur dan een mailtje naar . Vergeet niet te vermelden over welke guide je het hebt, en wat je rs(r)naam is (zodat we je kunnen crediten).