Zoek in het forum!
[Forum] -> [De Digitale Wereld: Columns] -> [waarom normen nodig]
waarom normen nodig
Waarom normen en waarden belangrijk zijn in onze maatschappij


Wie kan mij zeggen wat echt is? Wie kan mij bewijzen wat waar is? Wie kan mij zeggen wie ik ben?..... Zo veel vragen en geen enkel ervan kunnen we met enige zekerheid beantwoorden. Toch zijn ze voor mij de ideale grondstof geweest om te bouwen aan een eventuele waarheid, een gedachte verlost van alle empiristische illusies, een gedachte die mij laat vertellen over dat onbenoembaar gevoel dat als een rode draad loopt door mijn handelen.

Als ik het begrip realiteit definieer als wat echt is of wat gekend kan worden doordat het bestaat en door dat ‘zijn’ ook bewijsbaar wordt, moet ik eerst volgende redenatie maken: Wanneer ik droom ( al is het dagdromen ), creëer ik op dat moment ook een voor dat moment geldende realiteit, een realiteit die plots gebroken wordt door het ontwaken uit de droom. Een ontwaken kan zich dus ook op elk moment voordoen in de op dit moment geldende realiteit. Dus wie zegt dat ik de wereld die ik momenteel waarneem niet droom, verzin of voorgespiegeld krijg?
Het excuus dat er andere entiteiten rond mij zouden bestaan (entiteiten met een eigen mening, een eigen bewustzijn, een eigen waargenomen realiteit) waarvan ik hun acties niet kan voorspellen of beïnvloeden is niet sluitend. Ik kan nu ook een verhaal verzinnen waarin een persoon converseert met een andere persoon zonder het einde of de nog komende acties van die persoon al te weten. Met andere woorden de gedragingen van andere eventuele entiteiten zouden nog in een proces van verzonnen te worden kunnen zitten. Niet dat ik hun bestaan ontken maar ik kan het ook niet bevestigen.

Het enige dat bij deze overwegingen telkens met zekerheid bestaat is de ‘ik’ entiteit ( inderdaad zoals Descartes sprak “cogito ergo sumâ€) , die entiteit bepaalt het verloop van mijn denkproces. Op welke manier deze entiteit nu bestaat kan ik ook niet vaststellen, het kan zowel een besef zijn van de waarneembare wereld, alsook een illusie voorgespiegeld door een factor ‘x’ ( laat ik hem nu gewoon de x entiteit noemen ). Nu verlaat ik de twijfels van Descartes om over te gaan naar één van de vele hypothetische ‘x’ entiteiten, diegene die mij toelaat te vertellen over wat ik denk.

Ervan uitgaande dat er een ‘ik’ entiteit bestaat die kan redeneren, bestaat de kans dat deze entiteit, in welke realiteit die ook leeft, zijn bestaan wil interpreteren. Aangezien ik niets anders kan bewijzen dan mijn eigen bestaan zit mijn ‘ik’ entiteit opgesloten in een realiteit bestaande uit enkel zichzelf. Een niets gevuld door dat ene, en dat ene dus ook gevuld met niets. Als je niets anders hebt dan jezelf en je mogelijkheid tot redeneren ga je denken en blijf je dat doen door het ontbreken van andere opties. De kans blijft dus reëel dat mijn ‘ik’ entiteit in zijn eenzaamheid gaan redeneren (dromen) is over datgene dat hij nooit kennen zal, samenzijn of harmonie.
Eenmaal die andere gestart te hebben is er op een bepaald moment een wereld ontstaan om in verder te dromen, en aangezien er aan de andere kant van die droom niets is om op terug te keren ( behalve als er nog andere redenaties bezig zijn, maar die zijn puur hypothetisch in de droom zelf ( dimensies? ) blijft de droom zich ontwikkelen tot een uiterst ingewikkeld verhaal.

Elke gebeurtenis in deze nieuwgevormde realiteit gebeurt in de hoop harmonie te vinden. Omdat dat voor een entiteit die enkel eenzaamheid kent onmogelijk is, gaat die entiteit zijn verhaal steeds verder uitdiepen door gebeurtenissen om zo dichter te komen bij een mogelijkheid tot harmonie. Om een juist verzonnen gebeurtenis te rechtvaardigen zal de entiteit daar weer een ander verhaal bij moeten verzinnen, zodat die gebeurtenis een doel heeft, want harmonie bereik je onder andere door het bereiken van een soort van doel.
Als je die verhalen, verzonnen om de gebeurtenissen naar het doel toe te rechtvaardigen, allen op een rij zet, want ze moeten bij elkaar passen om niet ontkracht te worden en zo de kans op harmonie weg te nemen, krijg je een context rond de basis.

Als ik dit nu vertaal naar wat ik momenteel van op mijn stoel waarneem als mogelijke realiteit, ben ik dan zelf eventueel het verhaal dat verzonnen wordt door de ‘ik’ entiteit. De verhalen die hij naast de eerste verhaallijn verzint, om de nieuwe gebeurtenissen te verklaren, vergelijk ik met hetgeen ik nu ken als het verleden en sociale context. Het doel of het streven naar harmonie gebeurt dan door mij als nieuwgevormde entiteit, door me aan te passen aan die dingen die in mijn perceptie voor andere entiteiten doorgaan. Ik zal in dat streven doen wat nodig is om zo dicht mogelijk te komen tot een onmogelijk te bereiken harmonie met die andere entiteiten. Andere pogingen tot een vorm van die ongekende harmonie zijn pogingen naar het realiseren van iets, toch volgt telkens de ontnuchtering dat via die realisatie nog iets anders moet bereikt worden ( harmonie is onmogelijk gekend te worden in de eenzaamheid ). Zo worden in dat proces soms ideeën gecreëerd vergelijkbaar met wat voorwerpen en technologieën in mijn perceptie van de realiteit, deze zijn weer een nieuw middel ter hulp bij het eeuwig streven naar harmonie.

Telkens ik in deze perceptie van een realiteit dicht(er) kom bij harmonie geeft dat een gevoel van voldoening, zodat het erop aankomt in deze eventuele realiteit je zodanig te gedragen dat je blijft strijden naar harmonie. De voorgespiegelde waarden en normen van de maatschappij zijn dus hoogstwaarschijnlijk een verzonnen hulp door de ‘ik’ entiteit om mij dichter te laten komen bij harmonie, om mij weer een beetje meer te laten proeven van hoe harmonie ( met de verzonnen entiteiten rond me ) eventueel zou kunnen smaken.
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
http://www.youtube.com/watch?v=SItrex38PHU
Gepost door TisiptgemakInactief op 31-3-2006 21:30
Antwoorden:
Den_temmy

Gewist lid

temmy, thomas, belg1990 mon copain harry, mon copain george zware hans omg holidayPlaatjePlaatjePlaatjePlaatjePlaatje zegt:
95% van rsr gaat deze tekst nie begrijpen en ik sluit me aan bij de meerderheid
okPlaatje
ma vind hem wel mooi gemaakt
31-3-2006 21:37
Parmentiere

Gewist lid

leuk gedaan tisiptie Plaatje wel je gaat erg diepzinnig hoor Plaatje
5-4-2006 02:56
Tisiptgemak

Inactief

quote:
Belg1990 zei: temmy, thomas, belg1990 mon copain harry, mon copain george zware hans omg holidayPlaatjePlaatjePlaatjePlaatjePlaatje zegt:
95% van rsr gaat deze tekst nie begrijpen en ik sluit me aan bij de meerderheid
okPlaatje
ma vind hem wel mooi gemaakt

en jij was zelf te lui je msn tekstje te hertypen slet Plaatje
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
http://www.youtube.com/watch?v=SItrex38PHU
5-4-2006 13:07
Rutgerino

Inactief

quote:
Belg1990 zei: temmy, thomas, belg1990 mon copain harry, mon copain george zware hans omg holidayPlaatjePlaatjePlaatjePlaatjePlaatje zegt:
95% van rsr gaat deze tekst nie begrijpen en ik sluit me aan bij de meerderheid

spreek voor je zelf zou ik zeggen..........
okPlaatje
ma vind hem wel mooi gemaakt
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
13-4-2006 14:13
6warhammer6

Inactief

Ik snap er geen hol van. Plaatje
Ik vind mijn maatschappij boek toch beter en duidelijker. Plaatje

Waarom zijn er normen en waarden?

Eerst moet je weten wat normen en waarden zijn voor je die vraag kunt beantwoorden.
Waarden: Dit zijn de dingen die je in je leven belangrijk vind en waar je een waarde aan hecht.
Normen: Dit zijn de middelen die je gebruikt om je waarden voor elkaar te krijgen.

Voorbeeld: Waarde: Veiligheid. Norm: Wetten en regels en politie op straat.

Dus nu het antwoord op de vraag "Waarom hebben we normen en waarden nodig?"
Waarden heb je nodig om te leven, anders heb je niks om voor te leven. En normen heb je nodig om de waarden uit te kunnen voeren.


Ik vind dat van mij wat duidelijker. Plaatje (dat snap ik teminste)
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
*Klik*
13-4-2006 15:46
Tisiptgemak

Inactief

warhammer Plaatje
is filosofisch stuk om descartes zijn wereldbeeld en een of andere kritiek van plato in een zelf opgebouwde wereldvisie te smijten( dat stuk liet k ff weg omdat et nog saaier is xD)

de waarom van die normen enzo krijg je pas later in het stuk, dus de titel klopt niet echt voor het te lezen stuk....
het waarom zit hem dan uiteindelijk in de tekortkoming aan interesse v/h politiek/sociaal gebeuren van de grootste massa... normen en waarden zijn dan geinstutionaliseerde zever om iedereen toch mee te laten functioneren in ons pulkslogannecrofielmaatschappijtje Plaatje. ( das via plato en socrates die t volk te dom vonden voor ne democratie )
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
http://www.youtube.com/watch?v=SItrex38PHU
14-4-2006 15:43
6warhammer6

Inactief

quote:
Tisiptgemak zei: dus de titel klopt niet echt voor het te lezen stuk....


Dit ga ik nog vaak zeggen, zo niet dan is het goedPlaatje. Wij bij rsr willen een mooi actief en leuk forum. Het is al zeker actief, maar helaas soms wat onoverzichtelijk doordat mensen topic titels verzinnen die erg onduidelijk zijn. Zo ook jou topic. Hij dekt totaal niet de inhoud van je topic, hoe moeten mensen dan weten waar het over gaat? Ja openen, maar stel je voor dat alle topics zo zouden heten? Dan zou het hele forum niet goed meer werken en dat willen we natuurlijk niet. Verzin daarom een goede titel en zorg ervoor dat ik dit niet meer hoef te posten.

*times posted: 47*

Lees de vetgedrukte woorden. Plaatje
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
*Klik*
17-4-2006 01:45
Tisiptgemak

Inactief

warhammer, euhm, ik zeg het zelf dat de tittel niet volledig on-topic is, maar wel voldoende uitleggend...maar jij wou vooral je wanna-b mod tekstjes ees 47ste keer posten lol
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
http://www.youtube.com/watch?v=SItrex38PHU
19-4-2006 13:38
Ikjarno

Gewist lid

Belg1990 zei: temmy, thomas, belg1990 mon copain harry, mon copain george zware hans omg holiday zegt:
95% van rsr gaat deze tekst nie begrijpen en ik sluit me aan bij de meerderheid

spreek voor je zelf zou ik zeggen..........
ok
ma vind hem wel mooi gemaakt
--------------------------------------------------------------------------------





Hij spreekt wel namens mij hoor Plaatje dit gaat wel heel erg diepgaand.
19-4-2006 14:38
Tosti.ffx

Black Member (3.0)

Ik vind dit wel een mooie. Beetje diepzinning maar who cares. Heb sommige stukken wel 2 keer moeten lezen voordat ik het begreep Plaatje
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
Image Hosted by ImageShack.us
26-5-2006 02:57
Antwoord 1-10 van 10 totaal.

Reageren:

Gasten mogen niet posten!