Zoek in het forum!
[Forum] -> [De Digitale Wereld: Columns] -> [Zwervers]
Zwervers
Dit is m`n eerste column, hopelijk is hij goed. ^^


Ik kom ze wel eens tegen, zwervers. Het lijkt of wel of het er steeds meer worden. Het krioelt er tegenwoordig van, zeker in de grote steden, maar ook hier om de hoek.
Alle stereotypetjes worden op de daklozen losgelaten. Ze zijn mortelvet, vies, dronken, stoned, stelen en hebben nog meer van die uiterst sympathieke eigenschappen. O ja, en natuurlijk te lui om een baan te zoeken.
Laatst zag ik een oude zwerver in een bushalte, geanimeerd te praten met een andere man.
Ik ving dit op uit hun gesprek:
"Moet u in deze bushalte slapen?"
"Nee, om 8 uur ga ik weer naar een andere plaats," Zei hij en hij wees daarbij op zijn horloge. De man zag intelligent uit, was geschoren, en had een heldere uitspraak. Hij was alleen oud en had lichtjes versleten kleren.
"Hebt u geen plaats om naar toe te gaan," vroeg die andere, "Er is een opvangcentrum in de stad."
"Ja, dat weet ik maar daar steken ze me in het rusthuis.†De zwerver vertelde aan de ander dat hij een AOW had en dat ook elke maand ontving. Maar hij kon de huur van zijn huis niet betalen en hij leefde nu al twee maanden op straat. Hij hoopte binnen enkele weken weer in een huis te kunnen wonen. Daarnet had hij bij de frituur wat gegeten en morgenvroeg ging hij steeds een warm kop koffie versieren.
Hij vertelde over vroeger en maakte wat grapjes. De oude man leek zich totaal geen zorgen te maken om zijn situatie. De andere luisterde vooral.
Totaal onverwacht kwam de bus aanrijden en ik moest gaan.

Ik heb het te doen met zwervers. Ik weet niet precies waarom. Je kunt veel van ze zeggen, maar soms lijken zij gelukkiger dan ons, door het feit dat ze niets hebben. Zij genieten van die kleine dingetjes, zoals een babbel. Natuurlijk hebben ze het niet gemakkelijk, maar toch maken ze grappen en nemen niet alles zo serieus. Ze zijn ook dankbaarder.
De meeste van ons zijn in een welstellende financiële status, maar zijn zelden gelukkig. Ik kots op die materialistische ingesteldheid. Iedereen denkt maar aan zichzelf. We hebben geen tijd meer rustig wat te doen. Heel de tijd maar praten over bullshit over niets en interessant doen over niets. Wauw, leuk rokje! Ja, leuk hé? Gaan we iets afspreken? Goed idee!
Komt nooit iets van in. Iedereen heeft het druk, druk, druk en er is geen tijd.
Al die mensen zien er zo triest en ongelukkig uit. De sfeer die ervan afdruipt is voor mij een reden om zelf een pessimist te worden. Hard en onverschillig. De maatschappij leeft op fastfood en statussymbolen. Kijk, die dame daar heeft net een prachtige sweater gekocht. Chagrijnig doorgaan met kopen. Niet de minste vreugde.
Wat een enorme leegte moet er in zulke mensen zijn.
Ik hoop dat mensen met niet zulke botte koppen nog de tijd zullen vinden om met die zwerver een praatje te maken.
Stats
Gepost door Necaris1Gewist lid op 9-6-2007 22:43
Antwoorden:
Mats

Gewist lid

goei column, alleen beter einde verzinne Plaatje

edit: dit is al beter, maar kan nòg beter Plaatje
10-6-2007 09:36
Necaris1

Gewist lid

ionentelevisieteef, maak zelf een column dan. Plaatje
10-6-2007 17:00
Just Ne Pker

Leader (9)

Goed begin voor een eerste column hoor! Ze zijn nog niet super maar dat ligt volgens mij vooral aan een gebrek aan ervaring Plaatje
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
Ingame aanspreekbaar als Findolfin

Success was, and will always be, defined as getting up one more time than you've been smacked down.
- Gary Raser
10-6-2007 17:19
f

Gewist lid

Zwerver zijn in Nederland? Zwerver zijn is je eigen keuze. Je kan een uitkering krijgen als je niet kan werken, en het is zo geregeld dat je altijd in een huis kan wonen.

En dat ze worden genegeerd door de maatschapij? Logisch! Ze stinken, zijn vaak niet of laaggeschoold, en bedelen voor geld als je er maar een beetje aandacht aan geeft. Wist je dat veel bedelaars 200 tot 300 euro PER DAG verdienen aan bedelen? Drie keer raden wat ze daar van kopen! Geen huis, geen eten. DRANK EN DRUGS! Plaatje Want jaaaa, daar leef je voor. Maar, valt er nog wat voor deze mensen te doen? Ik denk het niet, ze zijn al zo gewend aan dat leven, dat ze er meestal niet meer van af komen.
10-6-2007 17:25
Oguussie

Gewist lid

ik ben het niet eens met het bovenstaande! Soms moet je je huis uit omdat je je baan bent verloren en zon uitkering is vaak niet genoeg voor een huis, vooral niet in deze woningnood tijd. Die mensen zijn dan vaak wel hoog geschoold en gebruiken geen drugs en maar af en toe een pilsje maar ze hebben gewoon pech!
13-6-2007 11:52
f

Gewist lid

Gast, je weet niet waar je het over hebt.. Kijk even naar de grondwet in Nederland. Plaatje Daar staat dat iedereen recht heeft op een woonplaats. En dat moeten wij dan betalen, vind ik niks mis mee ofzo, maar `t is wel zo. Dus AL die zwervers, die beslissen zelf om op straat te wonen.
14-6-2007 08:39
Pttim

Moderator (7)

Je hebt gelijk Jannix: Iedereen heeft RECHT op een woonplaats.
Helaas is recht hebben en daadwerkelijk je recht krijgen niet hetzelfde. Maar een heel klein deel van de zwervers heeft er echt zelf voor gekozen om op straat te gaan leven. Maar verreweg de meeste zijn door domme pech zodanig in de financiële problemen gekomen, dat ze hun huis moesten opzeggen, omdat deze niet meer te betalen was.
De mensen die al jaren zwerver zijn, zijn op straat beland (om wat voor reden dan ook) en hebben vaak geen idee hoe ze uit die vreeslijke situatie moeten komen. En hoe langer het duurt, hoe moeilijker het voor ze wordt. Dat kan je echt geen keuze noemenPlaatje
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
Image and video hosting by TinyPic
8-7-2007 10:57
Antwoord 1-7 van 7 totaal.

Reageren:

Gasten mogen niet posten!