Zoek in het forum!
[Forum] -> [Het Survival Toernooi: Algemeen] -> [Het verhaal van de Soul Diamond]
Het verhaal van de Soul Diamond
Zo, dat zit er weer op. Het vierde RSR Survival Toernooi is inmiddels afgelopen. Een verschil met eerdere toernooien is dat dit toernooi om een centrale verhaallijn heeft gedraaid: de zoektocht naar de Soul Diamond. 
Inmiddels zijn de drie finalisten erachter gekomen dat deze zoektocht ietsjes anders is verlopen dan ze hadden verwacht. In dit topic ga ik uitleggen wat er is gebeurd, en hoe het geheel in elkaar zit. Dit wil ik doen aan de hand van tien briefjes die Daeril heeft laten slingeren, en die uiteindelijk gevonden zijn door de deelnemers. Ik ga ze langs op chronologische volgorde en leg uit wat er verder gebeurd is.
Trouwe fans van het televisieprogramma "Wie Is De Mol" kennen het wel: de laatste aflevering waarin alles wordt uitgelegd. Bij deze, hier gaan we.


De Orde van Raadselaars is vrij lang geleden - ergens halverwege het Vierde Era - opgericht. Het doel van de Orde was om zo veel mogelijk raadsels en encrypties te kunnen oplossen, om uiteindelijk het Raadsel der Raadselen te kunnen kraken: de locatie van de rustplek van Guthix. Een serie visioenen en profetieën, trouw genoteerd in de Kronieken van de Orde, voorspellen namelijk dat het Artefact van Wijsheid zich op die plek zou bevinden. Een Artefact waarmee alle problemen, mysteriën en raadsels van het universum kunnen worden opgelost. 

Het duurde vrij lang voordat er een succesje geboekt werd. Teams van Raadselaars werden geregeld op zoektocht gestuurd naar verschillende plekken waar dit zou kunnen zijn, maar elke keer opnieuw kwamen ze met lege handen terug. Stukjes en beetjes informatie sijpelden langzaam binnen, maar uiteindelijk bleek het niet een Raadselaar te zijn die het mysterie oploste. 
Op Gielinor begon het Zesde Era met de dood van een god. Een paar dagen hievoor was er een team van Raadselaars uitgezonden, onder leiding van Daeril. De zoektocht richtte zich op de gebieden rond Seers Village. Het nieuws dat de tempel gevonden was, deed dan ook veel hoop opleven in het hoofdkwartier van de Orde. Tot een paar dagen hierna Remera Twist, scribent van de Orde, de volgende brief ontving.
Een lange lap tekst


Orde van Raadselaars
Ter attentie van: Remera Twist, Scribent
Datum: Jaar 1 van het Zesde Era, 29 Moevyng

Geachte Orde, beste Remera,

Het raadsel der raadselen is opgelost. De rustplaats van Guthix is gevonden. Ik had u graag kunnen berichten dat dit onder mijn leiding, door de afvaardiging van de Orde gebeurd was; had ik dit echter gedaan, zou dat op een onwaarheid berusten. De rustplaats van Guthix is gevonden door wijlen Orlando Smith, die bij leven een archeoloog van het Varrock Museum was. Smith is omgekomen in deze tempel. De verdere ontsluiting van de tempel is te danken aan een onbekend avonturier. 

Wat zich exact in deze tempel heeft afgespeeld, is vooralsnog onbekend. Naar verluidt heeft zich een gevecht voorgedaan tussen de eerder vermelde avonturier, en de generaals van Bandos, Zamorak, Armadyl, Zaros en Saradomin. Echter, deze meldingen gaan gepaard met de stellige overtuiging dat hiermee de generaals van de Godenoorlog worden bedoeld. Gezien dit inmiddels enkele era's geleden is, lijkt deze verslaglegging onbetrouwbaar.

Wat echter wel vast staat, is dat Guthix omgekomen is tijdens de gebeurtenissen op deze dag. Ik heb het versteend stoffelijk overschot van de god zelf gezien. De grandeur van zijn aanwezigheid is er niet minder om, en om te vermelden dat het een eer was dit met mijn eigen ogen te aanschouwen, is een verklaring beneden de waarheid.

Op zoek naar het Artefact van Wijsheid ben ik zelf de tempel binnen getrokken. Ik heb dit artefact weten te vinden, ofschoon het er niet uit zag als de beschrijving in de Kronieken van de Orde. Het Artefact laat zich het beste beschrijven als een staf. Het hout waar dit van gemaakt is laat zich niet makkelijk identificeren, maar het is een donker hout. Het hout zelf is gekronkeld, en vervormd. Aan weerszijden van de staf prijkt een symbool van de goden zelf. Aan de onderzijde, vrij klein uitgevoerd, het symbool van Saradomin, ingelegd met een glinsterende smaragd. Aan de bovenzijde het symbool van de gevleugelde god, groter uitgevoerd dan het symbool van Saradomin, en ingelegd met een significant grotere smaragd. 

Gezien de gevleugelde god ook de beschermheer van wijsheid is, in conjunctuur met Saradomin, tezamen met de pure macht die dit Artefact uitstraalde, leek het mij evident dat dit inderdaad het Artefact van Wijsheid was. Er was echter wel een complicatie: ik was niet alleen.

De persoon met wie ik de tempelruimte deelde was mij onbekend. Gezamelijk stonden wij, aan weerszijden van de tempel, het stoffelijk overschot van Guthix, en elkaar, te bekijken. Hoe meer ik deze persoon aankeek, echter, hoe minder ik hem leek te zien. Het voelde mij niet aan alsof hij volledig in de kamer was, met krachten die ik niet begreep. Dat het hier geen mens betrof, leek evident, hoewel hij weinig anders kon zijn, afgaand op zijn gelaat.

Deze persoon leek ook zeer geïnteresseerd in het Artefact. Echter, de Kronieken verklaren dat het Artefact eigendom behoort te zijn van de Orde, vandaar dat ik het initiatief nam, en richting het Artefact liep, ten einde deze mee te nemen naar de Orde. En toen veranderde de situatie. De vreemdeling deed een enkele stap, en ofschoon het Artefact ettelijke meters van hem verwijderd was, was deze ene stap voor hem voldoende om het Artefact te bereiken. 

Gezien hij eerder in de tempel was, was hij voornemens het Artefact met zich te nemen. Gezien de situatie identificeerde ik mijzelf als lid van de Orde van Raadselaars, en maakte ik kenbaar dat het Artefact bij de Orde thuis hoorde.

De vreemdeling erkende dit, maar verklaarde ook niet zomaar het Artefact op te geven, hij wilde namelijk wel zeker weten dat ik lid van de Orde was. Gezien de affiniteit met raadselerij, stelde hij voor een wedstrijd te houden in raadselen. De winnaar zou het Artefact mogen behouden. Echter, hij stelde ook dat hij een redelijke bibliotheek aan codetalen en versleutelingen bezat. Deze wilde hij altijd nog aan de Orde schenken, dit leek hem het perfecte moment ervoor. Maar omdat het dan een oneven weddenschap zou zijn, zou ik in zijn dienst komen, mocht ik verliezen.

Ik zal geen woorden vuil maken aan het verdere verloop van deze tweestrijd, gezien mijn papier bijna op is. Ik ben echter tijdelijk niet in dienst van de Orde van Raadselaars, en het Artefact van Wijsheid, alsmede de eerder genoemde bibliotheek heb ik door mijn handen laten glippen. Ik zal in de komende tijd trachten te redden wat hier van te redden valt.

Hoogachtend,
Daeril


Daeril heeft in de tempel de Staf van Armadyl gevonden, en deze voor het Artefact van Wijsheid aangezien. Had hij daarin gelijk? Misschien, misschien niet, misschien zullen we het nooit weten.
Feit is wel dat in de tempel, hij een andere man tegen kwam. Deze man was de Mahjarrat Sliske, maar vermomd in menselijke vorm was er geen manier voor Daeril om dit te weten. Overtuigd dat hij deze man kon verslaan in een wedstrijd van raadselarij, liep hij met open ogen in de val die Sliske voor hem heeft gezet. Als Daeril zou verliezen zou hij in dienst komen van Sliske, en dat is dan ook gebeurd. 

Sliske heeft Daerils ziel aan hem gebonden door middel van de Soul Diamond. Wat de Soul Diamond precies is, is niet bekend. Mogelijk is het een Elder Artefact, maar dat weten we niet zeker.
De manier waarop de Soul Diamond een ziel aan zijn meester bindt, is bijzonder. Er wordt in feite een deel van de ziel van het slachtoffer "afgesplitst", en in de diamant opgeslagen. Hier zit een deel waarneming bij, en een deel wilskracht. Een slachtoffer van de diamant ziet dan ook vanuit twee plekken - de plaats waar hij is, waar hij lichamelijk aanwezig is, en de plaats waar de diamant is. Als het slachtoffer bij de diamant is, ziet hij zichzelf twee keer.

De meester van de diamant, Sliske op dit moment, kan met behulp van de diamant zijn commando's opleggen aan het slachtoffer. Het deel wilskracht dat in de diamant is opgeslagen, wil dan niks anders en niks liever dan dat commando opvolgen, en dit is zo sterk dat het overrompelend is voor het slachtoffer. Hoe sterk je wil ook is, je kan de commando's die via de diamant gegeven worden niet negeren, omdat je eigen wilskracht wordt vervormd. 


Maanden gaan voorbij. Daeril is inmiddels gewend aan de Soul Diamond, zijn tweede aanwezigheid in deze wereld. Hij is inmiddels gewend dat als zijn meester iets van hem wil, dat ook gebeurt. Maar toch, er is nog een sprankje hoop.
Ervan overtuigd dat hij slimmer is dan zijn nieuwe meester - en nog steeds niet helemaal zeker wie zijn nieuwe meester nou eigenlijk is, probeert Daeril een mogelijkheid tot ontsnapping te vinden. Hij komt hierbij een aantal zeer bijzondere artefacten tegen en hij concludeert dat zijn nieuwe meester een verzamelaar van bijzondere voorwerpen is. Op een dag komt hij een voorwerp tegen dat hij herkent als Het Oog van Saradomin. Dit is ook wel bekend als de Vuist van Guthix, of de Steen van Jas. En dit is een voorwerp dat hij goed kent. In de Orde heeft hij talloze uren besteed aan het onderzoeken van dit voorwerp, in elke vorm van literatuur die hij kon vinden.
Daeril is zich dan ook goed bewust van het veiligeidsmechanisme wat de Steen bevat: de Dragonkin. Hoe meer de Steen wordt gebruikt door iemand die niet Jas is, hoe sterker en kwader de Dragonkin worden. Uiteindelijk worden ze zo sterk, en zo kwaad, dat ze de "valse gebruiker" kunnen overrompelen. 
En nu heeft Daeril een plan.
Een vierkant blaadje


Datum: Jaar 1 van het Zesde Era, 25 Fentuary

In dienst, "als slaaf ingewijd". De genadeloze martelingen, de onbenullige en volstrekt zinloze opdrachten, het stelselmatig niet gebruik willen maken van mijn wijdverbreide hersencapaciteit, het is een verschrikking.

Ik heb echter mijn ogen open kunnen houden, en kunnen zien. Het Artefact van Wijsheid is niet het enige bijzondere object dat mijn nieuwe meester erop nahoudt. Onlangs heb ik Het Oog ook in zijn collectie gezien. En nu is er een mogelijkheid tot ontsnapping. Het Oog is een zeer krachtig artefact, maar ook een met een beveiliging. Hoe meer Het Oog gebruikt wordt, hoe sterker deze beveiliging wordt, en uiteindelijk zal deze beveiliging de gebruiker overrompelen.

Nu nog zorgen dat mijn nieuwe meester vooral maar veel gebruik maakt van Het Oog. De beveiligingen moet ik laten afgaan, en wijzen op de locatie van mijn meester. Dan zoek ik zelf een veilige locatie op, en wacht ik tot de beveiligingen hebben afgerekend met hem. Dan kan ik het Artefact van Wijsheid meenemen, en ontsnappen. Dit moet lukken, ik krijg geen tweede kans.

 
De vorige notitie heeft Daeril voorzichtig opgeborgen op een plek waarvan hij wist dat zijn meester niet zou zoeken: onder zijn bed. Helaas voor Daeril krijgt hij ongelijk. Ach, het heeft in ieder geval een bijkomend voordeel. Hij weet nu tenminste wel wie zijn meester is..
Een blaadje met bibberend handschrift


Datum: Jaar 1 van het Zesde Era, 28 Fentuary

De Meester der Schaduwen. Natuurlijk. Hoe kon ik zo blind zijn? Mijn vorige notitie is onderschept, ik bewaarde hem onder mijn matras. In de schaduwen, niet in het licht. Ik ben verraden door mijn eigen arrogantie.

De straf was genadeloos, hoewel hij dat in eerste instantie niet leek. Ik moest puzzels verzinnen, maar mijn Meester vond dat het makkelijke puzzels moesten zijn. De World Guardian moest ze op kunnen lossen, zonder al te veel moeite. Elk voorstel waar ik mee kwam, was te moeilijk. Keer op keer moest ik mijn briljante creaties dommer en dommer maken, tot het slechts een omhulsel, een schil was van wat ze ooit geweest waren. Nog nooit in de historie van de Orde van Raadselaars zijn raadsels zo in stukken gehakt, en opgedeeld in fragmenten om maar zo makkelijk mogelijk te zijn.

Een alternatieve route zoeken door een kamer, monsters bevechten in het licht, een masker van schaduwen, en drie raadseltjes, die zo simpel zijn dat het wel onmiddellijk duidelijk moet zijn wat het antwoord is, en om het nog erger te maken, de antwoorden zijn al gegeven ook! De World Guardian hoeft ze alleen maar op te pakken, en weer neer te leggen. Wat een blamage, wat een belediging. Een ergere straf is er niet te verzinnen voor een lid van de Orde van Raadselaars.


Ja, niks is erger voor een lid van de Orde dan zulke simpele raadsels te verzinnen. Het is een serieuze marteling voor ieder lid van de Orde om iets simpels te moeten doen, maar dan ook nog eens te horen krijgen dat het dan nog te moeilijk is? Stel je eens voor!

Ondertussen zit Sliske ook niet stil. De voorbereidingen voor zijn ceremonie in de Empyrean Citadel zijn inmiddels in volle gang. Veel steun heeft Sliske echter niet, dus hij roept al zijn dienaars in om mee te helpen. Daeril heeft zich inmiddels geschikt in zijn rol van dienaar, maar blij is hij nog steeds niet. Hij heeft ook al een hele tijd niks gehoord van de Orde, en is bang dat ze hem vergeten zijn of opgegeven hebben. Maar plotseling krijgt hij een brief..
Een brief met het insigne van de Orde van Raadselaars


Brief aan Daeril
Datum: Jaar 1 van het Zesde Era, 17 Septober


Waarde Daeril,

Ons is ter ore gekomen dat u tijdelijk uw plichten inzake de Orde van Raadselaars verzaakt, teneinde het Artefact van Wijsheid en de bibliotheek van uw contactpersoon te bemachtigen. Hoewel de Grootmeesters van de Orde deze handelswijze niet goedkeuren, trachten wij bij dezen u toch te helpen met uw taak.

Bijgevoegd aan deze brief vindt u een transcript van een gesprek dat Emeritus Grootmeester Sir Tiffy Cashien ter ore is gekomen, via zijn netwerk van tempelridders. Mogelijk heeft u wat aan deze conversatie inzake het bemachtigen van het eerder benoemde Artefact en bibliotheek.

Hoogachtend
In naam van de Raad van Grootmeesters van de Orde van Raadselaars,

Remera Twist, Scribent


Daar zat de volgende bijlage bij:
Een notitie geschreven met zwarte inkt


Temple Knights Orb surveillance report 2207.4
Target: Relomia
Location: Target's temporary appartments, Draynor Village
Authorisation: Sir Vey Lance, Head of Operations, Temple Knights
Runedate: Year 1 of the Sixth Age, Septober 10
Time: 01:42 AM

Dear Sir Tiffy Cashien,


Moments ago I have witnessed a most unusual occurrence. The target was in her home, alone, getting ready for bed. Then, suddenly, all the candles and oil lamps in her room went out. It could not have been wind, all her windows were firmly closed. I could only barely make her out in the moonlight.

Shortly after that my transcript orb began scribbling away. In the meantime, the target was constantly looking around the room as if she was unaware where her conversation partner was - if there was one. As you can see from the included transcript, it appears she was only talking to herself.


I do not know what to make of this, perhaps it makes more sense to you.


Your servant,

Sir Vey Lance 





- - - -
AUTOMATIC TRANSCRIPT PRODUCED BY TRANSCRIPT ORB V1.87.02
TIME OF RECORDING 01:23 AM TO 01:35 AM
FILE: 2207.4
RUNEDATE: Year 1 of the Sixth Age, Septober 10
- - - -

< RELOMIA > My lights? What?
< RELOMIA > OUCH! my poor toe.
< RELOMIA > My Master? Is it you? Tell me it's you! I am honoured by your presence! Master are you here with me?

< * UNKNOWN * > You requested my attention. What is it you want?

< RELOMIA > Oh! Master it's such an honour! I am delighted to be in your presence! My heart is fil-

< * UNKNOWN * > YES! What did you want? Do not waste my time.

< RELOMIA > Right, yes, of course. When you allowed me to visit your Sky Palace to help with the preparations.. Thank you for that by the way, I greatly enjoy helping yo-

< * UNKNOWN * > Girl.. Get.. to.. the point.

< RELOMIA > Well there was this man there.. short brown hair, a short but full beard, dark grey dustcoat and a hat, with an insignia resembling a feathered star of Saradomin on his sleeves, and-

< * UNKNOWN * > Yes, he is my servant. What of him?

< RELOMIA > He was.. muttering to himself. Master I do not know how to say this but.. he seemed intent on.. on..

< * UNKNOWN * > Yes.....

< RELOMIA > B..betraying you. He was mumbling about getting back to you and.. and..

< * UNKNOWN * > Hmpf, you should not worry yourself girl. He wishes to betray me but he cannot disobey, his soul is bound to me through magic. His attempts to free himself are pitiful at best, an annoyance, not a threat.

< RELOMIA > An annoyance?

< * UNKNOWN * > Yes.. he whimpers, he wines. His reports to me are as long as the Encyclopedia Gielenoria. He attempts to escape me, but unravelling his plots is not even a challenge; if it was, it would be enjoyable, but he is merely pathetic. If he wasn't useful to me, I would have disposed of him within a day.

< RELOMIA > Master, you deserve better than to be irritated. You could replace him with a more willing servant. Me, for instance! Master it would be an hon-

< * UNKNOWN * > Replace him? That's not such a bad idea..

< RELOMIA > Yes! It's not, it's perfect! I could take his place, I would serve you loyally, I could be by your side, preparing for the big day!
< RELOMIA > I would be eternally grateful! Please Master, give me the opportunity to repay my debt to you!
< RELOMIA > Master, I.. Master?
< RELOMIA > Master are you still here?
< RELOMIA > Master? 





Natuurlijk is het logisch dat de Tempelridders interesse hebben in Relomia. Als zelf-benoemde Emissary van Sliske houdt ze mogelijk wel contact met hem. En vanwege de gebeurtenissen, nog geen half jaar geleden, proberen de Tempelridders zo veel mogelijk informatie over Sliske binnen te halen. 

Wat ze niet zien is dat Sliske wel degelijk antwoord heeft gegeven op Relomia. Ze was echt niet tegen zichzelf aan het praten. Maar de magie waarmee Sliske zich heeft omhuld heeft ervoor gezorgd dat de Transcript Orb dit met witte inkt heeft opgeschreven, in plaats van met de gebruikelijke zwarte inkt. Selecteer maar eens de tekst van het transcript, dan zie je wat Sliske geantwoord heeft.

Daeril herkent de mogelijke implicaties van dit transcript. Hij heeft door dat het om hem gaat, en - ondanks dat hij ook de witte inkt niet gezien had - snapt hij dat Sliske misschien wel van plan is om hem te laten gaan. Voor het eerst sinds maanden durft Daeril weer te hopen.

Dan komt het woord waar Daeril op had gehoopt. Sliske heeft het idee van Relomia wat overdacht, en kwam met een voorstel.

Een rechthoekig blaadje


Datum: Jaar 1 van het Zesde Era, 28 Septober

Bij de gratie van de Gevleugelde God, ik heb een kans gekregen te ontsnappen uit mijn predikament. Weliswaar zou dit zonder het Artefact van Wijsheid en de bibilotheek van mijn meester zijn, maar gezien de situatie waarin ik mij bevind, is mijn vrijheid een prijs van waarde, groter dan ik op had durven hopen.

Hedenochtend heeft mijn Meester mij ontboden. Eerdere zulker ontmoetingen zijn niet positief afgelopen, en dit verklaart mijn initiële weerstand om aan dit bevel gehoor te geven. Echter de diamant die mijn ziel aan hem bindt is te sterk, en de wereld wervelde om mij heen. Ik herkende het gevoel inmiddels, ik werd verplaatst naar het Hemels Paleis van de Gevleugelde God, waar mijn meester zijn intrek heeft genomen. Het was daar dat hij mij presenteerde met het beste nieuws sinds mijn gevangenneming. Hij is voornemens mij vrij te laten.

Dit is echter onder een enkele voorwaarde, dat ik hem driemaal mijn nut bezorg. Ik moet dus drie mensen vinden, van een intellecuteel kaliber dat het mijne benadert, en dezen .. overhalen .. mijn Meester te volgen.

Daeril is in extase; hij wil heel graag vrij zijn, en dat weet Sliske. Het enige wat hij hoeft te doen is drie avonturiers ergens vandaan plukken, en die overhalen in Sliske's dienst te treden. En hij heeft zo al wel zijn ideeën hoe hij aan drie avonturiers komt..
Een blaadje met een scheur er in


Orde van Raadselaars
Ter attentie van: Remera Twist, Scribent
Datum: Jaar 1 van het Zesde Era, 34 Septober

Geachte Orde, beste Remera,

Gezien mijn huidig predikament is het mij niet mogelijk het hoofdkwartier onzer Orde te bezoeken. Ik heb echter wel documentatie nodig die zich in mijn persoonlijke archieven bevindt.

Om mijn probleem op te lossen, heb ik avonturiers nodig met zowel een goed stel hersens, als een onverzadigbare drang naar avontuur, en de bijbehorende beloning. Ik heb derhalve besloten mijn vrienden binnen de organisatie van de RSR-clan om assistentie te verzoeken. Gezien hun ervaring met het onderscheid maken tussen de werkelijk intelligente clanleden en diegenen die niet niet zo nauw nemen met serieuze zaken, acht ik hen wel in staat mij een drietal aan te leveren die mij kunnen helpen met het oplossen van mijn probleem.

Derhalve verzoek ik u dus zo spoedig mogelijk de contactgegevens van Elanthiël van het huis Arathin mij toe te zenden, terzake ik vlot en effectief kan aanvangen met het zoeken naar de oplossing.

Hoogachtend,
Daeril


Eindelijk beginnen er wat puzzelstukjes in elkaar te vallen. Daeril heeft contact gelegd met RSR. Hij heeft ons uitgelegd dat er een artefact is wat de Orde graag wil bestuderen, namelijk de Soul Diamond. Deze diamant ligt echter op een onbekende plek, en waarschijnlijk is het vrij gevaarlijk voor een team van Raadselaars om daar naartoe te gaan. Er zijn dus drie avonturiers nodig met hersens, moed, kracht en vaardigheden om deze diamant te vinden. Als beloning zou de diamant eigendom worden van de meest nuttige van die drie. Natuurlijk met de afspraak dat de Orde voldoende tijd mag om deze te bestuderen.
Een blaadje dat half onder een boek ligt


Datum: Jaar 1 van het Zesde Era, Ire of Phyrrys 2

Het is gelukt, mijn plan is in beweging gezet. De leden van de RSR-clan zullen spoedig in stelling worden gebracht, met hulp van mijn contacten binnen de organisatie. Mijn eerdere ervaringen bij de Clan hebben mij doen vermoeden dat het intellectueel niveau van de kandidaten ondermaats is.

Het risico is dat mijn Meester het intellectueel niveau van de kandidaten even schrikbarend vindt als ik dat inschat, maar dat is een risico dat ik maar moet nemen. Ik krijg maar één kans. En als ik wat slimmere kandidaten uitzoek .. denk ik niet dat mijn plan zal slagen.


Om zo goed mogelijk kandidaten te selecteren, is met de organisatie afgesproken dat er weer een Survival Toernooi gehouden zou worden. De beste drie kandidaten zouden mee mogen op de missie naar de Soul Diamond. Uiteindelijk zouden zij een kans hebben om hem te pakken. 

Wat de organisatie op dit punt nog niet weet, is dat de kandidaten die de diamant pakken, meteen worden gebonden aan Sliske, en dus één van de drie dienaren van Sliske gaat worden, die Daeril gaan bevrijden. Daeril weet het zeker: dit plan gaat lukken. Hij durft er zelfs een fles wijn bij open te trekken..
Een blaadje met een wijnkring


Datum: Jaar 1 van het Zesde Era, Ire of Phyrrys 12

De Soul Diamond, die vervloekte Soul Diamond, dat wat me aan mijn meester bindt, dat wat me van hem gaat bevrijden. Ik ben heden ten dage altijd op twee plaatsen tegelijk. Waar mijn lichaam zich bevindt, en waar de diamant zich bevindt. Als ik bij de diamant ben, zie ik mijzelf tweemaal.

Maar gelukkig komt hier binnenkort een einde aan. De arrogantie en hebzucht die mij mijn huidig predikament heeft ingeleid, zullen spoedig nieuwe slachtoffers maken. De diamant zelf zal de prijs zijn, schitterend en prachtig als hij is, de ideale prijs - mijn verlossing.

Gedurende een paar weken worden in rap tempo de details uitgewerkt, en op de vergadering van oktober komt het hoge woord er uit. Daeril komt langs om het toernooi aan de volledige clan aan te kondigen. De dobbelstenen zijn geworpen, het spel is in werking gezet. En nu is het slechts een kwestie van tijd..
Een blaadje met een afgescheurde hoek


Datum: Jaar 1 van het Zesde Era, Ire of Phyrrys 29

Zojuist terug gekomen van de vergadering van de RSR-clan. De organisatie is akkoord een toernooi te organiseren binnen de criteria die ik ze heb gesteld. Ze weten dat de Soul Diamond de grote prijs gaat zijn, en dat de eerste van de drie finalisten die hem pakt, deze ook mag houden. Een prijs waar geen waarde aan vast te stellen valt!

Het gaat beginnen, de organisatie bereidt de uitdagingen voor, ik schenk ze hun prijs. Dit wordt hoe dan ook het toernooi van mijn leven!

En toen begon het toernooi. Tien uitdagingen, waarvan vijf over een volledige week werden uitgespreid, en vijf onmiddellijk moesten plaatsvinden. Verschillende vaardigheden werden getest gedurende deze vijf weken, om te bepalen wie de ultieme avonturier is. 
Challenge 1 testte de vaardigheid van de kandidaten om puzzels op te lossen. Kandidaten die deze uitdaging oplosten kregen informatie over wat challenge 5 ging worden.
Challenge 2 bekeek hoe goed de kandidaten waren in het gevecht, als ze dit met minimale middelen moesten doen. 
Challenge 3 ging na of de kandidaten wel in staat waren hun avonturen vast te leggen.
Challenge 4 testte hun vaardigheden om ongezien langs mogelijke bewaking te glippen.
Challenge 5 testte wederom vaardigheden in het gevecht, maar nu in een omgeving waar ze volledig uit hun element waren - nou ja, op enkelen na.
Challenge 6 was ontworpen om te controleren wiens tactische vaardigheden het hoogste waren. 
Challenge 7 draaide volledig om de parate en opzoekbare kennis van de wereld om de deelnemers heen. Kandidaten die deze uitdaging oplosten, kregen een hint over de verhaallijn achter het toernooi.
Challenge 8 testte in hoeverre deelnemers in staat waren snel van de ene plek naar de andere te gaan. 
Challenge 9 was een utidaging om zo veel mogelijk en zo goed mogelijk gebruik te maken van de al ontwikkelde vaardigheden in Gielinor.
Challenge 10 was een uitdaging waarin alles bij elkaar kwam: skills, combat, puzzels, en dat alles in een vrij gevaarlijke omgeving.

Al met al zouden deze tien uitdagingen de drie beste avonturiers produceren. Dit bleken Grimolas, Fury Storms en Pttim te zijn.

De finale bestond uit een deel samenwerken, gevolgd door een deel individueel. De kandidaten moesten eerst de locatie van de tombe vinden, door middel van cartografie. Hierna werden ze naar de tombe gebracht door Daeril (ze kregen de link van de speciale pagina waarop de rest van de finale werd uitgevochten), en daarna was het individueel. 

Maar nu waren de tests niet meer door Daeril, of door de RSR organisatie ontworpen. Nee, dit was het punt waarop Sliske testte of de deelnemers wel van voldoende kwaliteit waren. Sliske is uiteraard niet bereid om genoegen te nemen met minder dan wat hij al had. 

Eerst moesten de deelnemers de zes Barrows broers verslaan, en de zielen van deze broers met behulp van een toverspreuk binden aan een messing sleutel (Brass key). Hierna moesten ze een deur overtuigen om ze door te laten naar de volgende kamer, en uiteindelijk werden er nog een paar vragen gesteld over Gielinor.

En toen zagen ze hem, de Soul Diamond. 

De gang is dit keer niet zo nauw en de lucht ruikt hier niet zo muf. Het is duidelijk dat dit deel van de tombe in verbinding staat met de buitenlucht.
De toortsen die voorheen spaarzaam aan de muur hingen, zijn hier niet aanwezig, maar toch is het er lichter.
Je haast je door de gang, maar komt al snel weer tot stilstand als een grote, zeshoekige ruimte zich voor je opent. Je hart gaat steeds sneller bonken als je ziet dat er nog twee gangen op deze kamer uitkomen, en er in het midden een soort platform staat, met daarop op een pilaar wat onmiskenbaar een gigantische diamant is.
Het platform wordt omringd wordt door ringen water, maar is te bereiken door een drietal sets van bruggetjes, die zich tegenover de gangen bevinden. Maanlicht komt door een gat in het plafond naar binnen, valt op de diamant en reflecteert via de prachtig geslepen vlakken het water in, die het op haar beurt de ruimte door weerkaatst.
Geen wonder dat het hier zo licht was.

Plaatje

Andere finalisten zijn nergens te bekennen. Je bent de eerste!

Je loopt snel de bruggetjes over tot je op het platform staat. Terwijl je je aan de pracht van de Soul Diamond vergaapt, begint het platform instemmend te neuriën zoals de deuren ook deden. Het is duidelijk dat de tombe je toestaat om de diamant te claimen.


De briefjes die je hebt gezien in deze post, werden ook tijdens het toernooi uitgedeeld. De winnaar van elke uitdaging werd in Daeril's kamer geroepen, voor een kleine (voor Daeril's begrippen) preek over hoe goed hij het wel niet heeft gedaan. In deze tijd hebben de finalisten de kans gehad om een blaadje van Daeril's bureau te jatten - een van de tien. Met voldoende briefjes zouden de finalisten in staat moeten zijn te weten dat ze de diamant niet moeten pakken.

De finalisten werden in deze kamer met de Soul Diamond gevraagd of ze de diamant wilde pakken of niet. Als ze hem zouden pakken .. nou ja, lees zelf:


Op het moment dat je besluit de diamant te pakken valt ineens een schaduw over je heen. Je voelt je enigszins misselijk worden.
Je doet je ogen open.
Wacht, ze waren al open. Hoe kan je ze dan nog een keer open doen?
Je kijkt om je heen. Je bent in de kamer waar je was, de kamer met de diamant. Je bent in een duistere kamer, niet de kamer met de diamant.
Langzaam dringt het tot je door. Je bent op twee plaatsen tegelijk.
Hoe kan dat?
Je sluit je ogen in de ene kamer, en kijkt om je heen in de andere. Dit is inderdaad de ruimte met de diamant, je ziet de reflecties in het water, je ziet het licht van buiten op je schijnen. Waar is de diamant?

Je staat op het voetstuk waar de diamant op stond. Wat een vreemde plek om te staan. Je probeert van het voetstuk af te klimmen, maar je kan niet bewegen. Je probeert je gezicht aan te raken, maar je hebt geen handen en voeten.
Je opent je ogen, je andere ogen.
Je staat in een donkere kamer, daar heb je wel handen en voeten. Je kan lopen, en je gezicht voelen. Je bent nog steeds jezelf.

En je bent de diamant.


"Ik wist het! Uw hebzucht is sterk genoeg!"
De stem van Daeril galmt door de kamer.

"That makes aantal deelnemers al gefaald out of 3." fluistert een onbekende stem.
Als dit er 3 waren:

"Enough to end your predicament - and mine."
Daeril lacht van oor tot oor.



Als dit er nog geen drie zijn, er ook nog niemand de diamant niet gepakt heeft:

"You're not free just yet."
"The others will fail too, you'll see, Master." antwoordt Daeril. "They're not too bright."
"That's why they are taking so long, I reckon. Do not forget, if they fail my tasks they will not replace you."



Zo gauw één kandidaat de diamant niet gepakt heeft:

"Your freedom is beyond your reach."

"You'll give me another chance.. right, Master?" smeekt Daeril. "I'll get you the remaining adventurer(s), I swear!"
"No." antwoordt de schim. "I said I'd give you one chance and one chance is what you've had. And you will quit your whining or I shall have to punish you again."
Daeril kijkt wanhopig, maar is wel meteen stil. Een stemmetje in je bewondert de schim alleen al daarom.



"Daeril! Wat is hier aan de hand?" roep je. "Ik was het eerst bij de diamant! Maar.. dit had ik niet verwacht."

Daeril lacht. "Domme avonturier. Braaf heeft u de puzzels opgelost, zoals ik anticipeerde. Braaf heeft u daarna de Soul Diamond gepakt, zoals ik dacht. Een dienaar die zijn bevelen niet in twijfel zal trekken. Ja, mijn meester, Sliske, zal blij met u zijn."
"Uw beloning voor het vinden van de Soul Diamond is dat u voortaan gedwongen bent hem te gehoorzamen, zoals ik dat was -

Als alle drie finalisten de diamant gepakt hebben:

was."
Daeril lacht nog eens.



Als dit er nog geen drie zijn, en er ook nog niemand de diamant niet gepakt heeft:

maar niet lang meer."
Daeril lacht nog eens.



Zo gauw één kandidaat de diamant niet gepakt heeft:

en zal blijven."
Daeril kijkt treurig.



"In een onoplettend moment heeft Sliske mij als zijn dienaar weten te strikken. Echter, hij heeft mij de kans gegeven om mijn vrijheid te kopen door hem drie avonturiers in de plaats te geven. Drie avonturiers die de deuren in deze tombe konden passeren en dan zo dom waren om de Soul Diamond te claimen."

"Dus.. Ik heb niet gewonnen?" vraag je nog, terwijl je het antwoord al weet.
"Tell me now, what did you say?" vraagt Sliske. Je wil je mond houden. "Ik heb een eigen wil" denk je nog. Maar deel van je ziel is er van overtuigd dat je moet gehoorzamen aan Sliske. Deel van je ziel wil niks liever dan je vorige woorden vertalen. Een deel van je ziel, het deel dat in de kamer met de diamant aanwezig is. "So.. I did not win the tournament?" word je gedwongen te zeggen.
"How cute." antwoordt Sliske. "He's just been told he's a slave now, but he still wants to win a silly tournament."

"En wat als ik geen slaaf wil zijn? Kan ik zijn bevelen niet gewoon negeren?" Je kijkt Daeril hoopvol aan.
"Geloof me, ik heb het geprobeerd." antwoordt hij. Geweldig.

Je blik valt op een schema op de muur. "What's that?"
"An overview of the position of everyone in this Tomb." antwoordt Sliske.

Hier zien de finalisten een overzicht van wie zich waar in de tombe bevindt.


Natuurlijk was er ook een optie om de diamant niet te pakken. Deelnemers zagen toen de volgende tekst:

Op het moment dat je besluit om de diamant niet te pakken, word je ineens verblind door een fel licht. Je voelt je enigszins misselijk worden.
Zodra je weer iets kunt zien, zie je dat je in een andere kamer staat.


"Naam van de finalist!" roept Elanthiel. "Gelukkig, je hebt het gered!"
"Die duitsoorhoerzak van een Daeril ook.." voegt Ilovearagorn toe.

"Huh.. wat.. Wat is er gebeurd?" vraag je verward, terwijl de ORGs zich om je heen verzamelen.

"Het was een val." legt Nollie28 uit. "Als iemand de Soul Diamant probeert te pakken, wordt zijn ziel aan Sliske gebonden zodat hij verplicht is hem te gehoorzamen."
"Net zoiets als Arrav en Zemouregal." voegt Ilovearagorn toe. "Daeril had de toezegging van Sliske gekregen dat als hij drie avonturiers de Soul Diamond kon laten pakken, dat hij zijn eigen vrijheid terug zou krijgen."
"Toen we ergens halfverwege het toernooi zaten, kwamen we erachter dat Daeril voor Sliske werkte. Zijn bedoelingen werden snel daarna duidelijk, maar we konden de deelnemers niet meer zomaar waarschuwen zonder de toorn van Daeril over ons af te roepen." vertelt Elanthiel. "We hebben wel geprobeerd om jullie wat hints te geven."
"Heb je mijn anagram in Raadsels en Redenaties kunnen vinden?" vraagt Ilovearagorn. "De letters van de antwoorden kon je herschikken naar 'Daeril bedriegt jullie'."
"En Daeril's briefjes natuurlijk.." zegt Just Ne Pker. "De sloddervos. Ik had die dingen nooit laten slingeren."

"Naja, ik ben in ieder geval niet in zijn val gelopen." zeg je trots. De ORGs glimlachen. "En de anderen? Hebben die het gered?"

Nollie28 wijst naar een schema op de wand, waar te zien is waar iedereen in de Tombe zich bevindt. "Kijk daar maar."


Uiteindelijk heeft iedereen de diamant gepakt, en heeft niemand de diamant niet gepakt.

Daeril keert vrolijk terug naar zijn plaats in de Orde. Sliske heeft zich aan zijn belofte gehouden - wat hem ook wel goed uit kwam - en Daeril is weer een vrij man. De Staf van Armadyl heeft hij niet, de bibliotheek van Sliske ook niet. Maar hij is vrij, en kan zich weer vol inzetten voor de Orde. En de Orde zelf? Die is nog steeds op zoek naar het Artefact van Wijsheid. Minutieus wordt de rustplaats van Guthix uitgekamd, op zoek naar een aanwijzing, of het Artefact zelf. De Raad van Grootmeesters heeft nog steeds hoop om het Artefact te vinden. Maar of dit genoeg is om de rest van de Orde te blijven verenigen onder dit ene doel, de tijd zal het leren.
 

Nu het toernooi af is, en de winnaars bekend, mag iedereen weten hoe de vork in de steel zat. maar nu willen wij ook wat van jullie weten:
Hoe vonden jullie het toernooi?
Hoe vonden jullie de uitdagingen?
Hoe vonden jullie het verhaal eromheen?
Hoeveel hadden jullie tijdens het toernooi al door, en wanneer?
Hebben jullie verder nog feedback?

Dank voor het lezen, ik weet dat het een verschrikkelijk eind tekst was, dus als je het allemaal gelezen hebt verdien je zeker wel een koekje .. en ik denk wel meer dan één.

Namens de organisatie,
Elanthiel
 
 
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
Gepost door ElanthielLeader (9) op 13-12-2013 13:01
Antwoorden:
Thojohn22

Inactief

Ik lag er veel te vroeg uit, voor de rest nice, en 'n mooie eindwending.
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
21-12-2013 15:14
Ilovearagorn

Leader (9)

De eindstand, voor de geintreressseerden:

 
naam punten
Grimolas 94
Fury Storms 93
Pttim 92
Deemril 82
Dark G Unit 65
Sleepy Meh 56
Diane De Noob 32
Pikkerr 26
Lodan 26
Sorebrek 23
Thojohn22 13
 
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
21-12-2013 15:22
Sleepy Meh

Inactief

C1: /
C2: Prachtig event, enigste opmerking dat heel misschien dat de sara sword een beetje Op was.
C3: Zeer leuke afwisseling.
C4: Gebruik maken van een dood minigame is een goed idee. Leuk en frustrerend.
C5: Een minder goed idee, zelfs met een vage waarschuwing twee weken op voorhand hadden personen zonder een 07 account geen enkel kans om dit te winnen. 
C6: Simpel en goed, met zo'n klassieker kan je nooit mis gaan, volgende keer conquest?
C7: /
C8: Simpel en toch leuk met competitie. Spijtig dat de desert heat, living rock creatures en trolls mij te veel werden... 
C9: Een challenge met een 'nolife' factor vind ik persoonlijk een beetje oneerlijk. 
C10: Had zeer graag dit event meegemaakt, mooi bedacht.

Verhaal: Ik heb niet zo veel moeite gedaan om het verhaal te volgen. Vooral omdat ik eigenlijk mezelf alleen maar inschreef op vraag van Cat om meer deelnemers bij events te hebben. Ook had ik dit eigenlijk helemaal niet verwacht, zoveel verhaallijn erachter. Mogelijk in de toekomst ga ik er toch meer aandacht aan besteden.

Andere opmerkingen
Een 'sorry, maar je ligt eruit' berichtje bij eliminatie zou leuk geweest zijn. Ik weet dat er telkens eliminatie samenkomst was, maar de enigste waarbij ik niet aanwezig was lag ik eruit.
Ook raar dat ik Elanthiel en Daeril nooit samen heb gezien .... Raar....

Een dankjewel voor dit geweldig toernooi aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt is wel ten orde. Goed werk.
 
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
23-12-2013 20:15
Antwoord 1-3 van 3 totaal.

Reageren:

Gasten mogen niet posten!