Zoek in het forum!
[Forum] -> [RuneScape: Guides] -> [Beginners guide tot merchanting op de Grand Exchange.]
Beginners guide tot merchanting op de Grand Exchange.
Beginners guide tot merchanting op de Grand Exchange.

(Ik vond niet direct een guide waarin merchanting werd vermeld dus heb ik er snel eentje zelf gemaakt)

1 Introductie
2 De basis
3 Vinden wat te kopen en verkopen
4 Belangrijke dingen om te weten
5 Slot

1 Introductie:

Merchanting in Runescape is niet zo moeilijk als velen denken. Miljoenen aan GP heb je niet nodig, 1000gp kan in principe al volstaan. Merchanten als beginner hoeft zelf geen uren te duren. Feit is wel de meer geld en tijd je hebt hoe groter je winst “kan†zijn (voor wie slim is).

Merchanten kan behoorlijk riskant zijn vooral voor wie begint en weinig ervaring heeft. Maar voor wie het bij de basis houwt kan de schade (als die er al of niet is) tot een minimum beperken.

De Grand Exchange werkt onder het zelfde principe als de beurzen. Hoe meer vraag hoe duurder de prijs. Hoe meer het product te verkrijgen is hoe goedkoper het product word. Dit geld voor alles: crafting, farming,… materiaal als ook armors en rare items.

Er zijn clans die niets anders doen of met zen allen dat ene product te kopen. Waardoor de prijs in 1 klap flink kan stijgen. Waarna ze om beurt alles duur verkopen. Wie grotere hoeveelheden kan kopen kan hier persoonlijk voor zorgen. In groep werken is niet altijd evenzeer nodig.

2 De basis:

Wat doet een merchanter? Een merchanter koopt goedkoop en verkoopt duur. Jij verkoopt je logs aan een minimum prijs om snel te verkopen. Een merchanter zal deze proberen te kopen om deze met winst opnieuw te verkopen. Hij doet dit direct of enkele dagen later. Enkele dagen wachten kan ervoor zorgen dat de aankoopprijs waaraan hij de logs koopt steeg. Waardoor hij zobizo winst maakt en wanneer hij redelijk in prijs is de logs ook behoorlijk snel verkopen. Maar de prijs kan dan ook dalen waardoor de aankoopprijs niet terug werd gewonnen of het langer duurt. Wanneer jij je goederen verkoopt moet je zelf wat zien uit te zoeken wanneer te verkopen. Je kunt ook direct verkopen wat ervoor kan zorgen dat je misschien lang kan wachten op je geld. Alles hangt af van de moment of hoe groot je winst bedraagt.

De kans op verlies van waarde kan beperkt worden wanneer je goederen probeert te verhandelen die verwerkt kunnen worden. Zoals je logs. Deze worden verbrand of kunnen tot pijlen,… worden verwerkt en je logs zijn weg zodat er weer vraag is naar nieuwe. Vis wordt gekookt en opgegeten dus is er zobizo altijd een vraag naar. Hoe sterk de vraag naar deze specifieke grondstof is hangt af van moment tot moment. Aan jou om uit te zoeken naar welk product er het meest (om te verkopen) of minst (om aan te kopen) vraag naar is op dat moment. Note: Producten met weinig vraag naar kunnen soms wat lang duren alvorens je ze weer kan verkopen.

3 Vinden wat te kopen en te verkopen:

Vinden wat wanneer te kopen of te verkopen is behoorlijk simpel. Wanneer je zelf een idee hebt over wat populair is op dat moment maakt het alleen maar makkelijker. Op de website van Runescape zelf vind je onder guides een “Grand Exchange guideâ€. Dis is kort samengevat een beurs pagina waar je de dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse prijs stijgingen en dalingen van een product kunt vinden. Wil je kopen? Dan held hier dezelfde regel: koop wanneer jij denkt, het product zijn dieptepunt (goedkoopst) te hebben bereikt en verkoop ze weer zodra de prijs begint te stijgen (verkoop niet te snel maar wacht ook niet TE lang). Wanneer je zelf denkt te weten wanneer er vraag is naar een bepaald product kun je veel specifieker dat ene of die enkele producten in de gaten houden en opzoeken. Zo is het makkelijker en heeft het minder risico’s om slechts 5 producten constant te verhandelen. Wie eens dit en dan eens dat verkoopt maakt het zichzelf alleen maar moeilijker. Hiervoor zou ik wachten tot je het merchanten zelf volledig onder de knie hebt.

Het is altijd handig om de updates en fora in de gaten te houden. Zo zie je beter wat er in trek is op dat moment. Als iedereen massaal magic begint te trainen kan je beter runes en essence verkopen. Wanneer er een nieuwe dungeon of monsterdrop uitkomt, zal de vraag naar eten en goede wapens en armors stijgen. Waar je je bronnen vind ontdek je al snel zelf.

Voor de absolute beginner, de producten die ik zou aanraden om te beginnen verkopen zijn:
Runes, Logs, Coal en andere hi level ores, Lobsters, Herb seeds, Gold bars, Raw dragon hides wanneer je deze zelf taned,…

4 Belangrijke dingen om te weten:

Je kunt maar een bepaald aantal producten binnen een bepaald aantal uur (4uur) kopen. Voor vele soorten eten is dit bvb. 20000, voor logs 25000, gems 5000 maar de meeste items draaien rond de 10000. Weet dus goed wat uit te kiezen.

Blijf altijd de Grand Exchange pagina op de Runescape website bekijken!

Je hebt geduld nodig wanneer je flinke winst wil maken. Wees niet altijd te snel (of te traag) om je producten te kopen of te verkopen. De echte winst kan soms na een week komen.

Om producten aan te kopen gebruik ik een rekensommetje. Voor de aankoopprijs reken ik de standaard prijs –( aankoopprijs : 0.9) en voor de verkoopprijs: aankoopprijs + (aankoopprijs : 1.050). Zo maak je behoorlijk wat winst zonder te lang te moeten wachten om je producten te kopen of te verkopen.

Runescape maakt zelf een lijst met de 100 meest verkochte producten op dat moment: http://itemdb-rs.runescape.com/top100.ws?list=0&scale=0

Doen is leren en leren is weten! Wat niet in deze guide staat ondervind je zelf al snel.

Rare items zijn grote risico’s. Probeer de producten uit te zoeken waar een constante vraag naar is. Law runes bvb. Zal iedereen blijven gebruiken voor teleport. Probeer ook producten op te zoeken die zowel in P2P als F2P te gebruiken zijn. Deze hebben een veel breder publiek en hebben minder de kans om plots in waarde te dalen. Wat het soms wel moeilijker maakt om heel goedkoop aan te kopen en de kans op grote winst wat verlaagt.

5 Slot:

De fijne details ontdekt iedereen al snel zelf. Deze guide word veel te groot wanneer ik teveel in detail moet treden. Ik probeer wel deze guide binnenkort nog eens wat aan te passen en uit te breiden. Maar ik denk wel dat iedere beginner nu al een behoorlijke basis heeft om mee te beginnen.
Ook mijn excuses voor mogelijke schrijffouten, taal is niet mijn beste vak.

Veel succes!
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
Gepost door StjintjeInactief op 5-11-2010 18:59
Antwoorden:
Geen antwoorden.

Reageren:

Gasten mogen niet posten!