Zoek in het forum!
[Forum] -> [RuneScape: Guides] -> [The World Wakes quest guide]
The World Wakes quest guide
Ik ben nog wat ziekjes en mentaal uitgeput door andere redenen en mijn verwachtingen waren hoger van deze quest. En dat alles heeft een beetje een negatief effect gehad op deze guide, je zal het vooral op het einde merken. Mijn excuses alvast daarvoor. Jullie zullen het hiermee moeten doen voorlopig. Morgen of de dag daarna zal ik er nog eens naar kijken en wat meer onderzoek doen. Het staat nog vol met spell en grammatica fouten en sommige delen zijn slecht uitgelegd, deze verbeter ik nog wel. Ik wou alvast iets hebben om jullie te helpen maar op het moment wil ik echt gaan slapen Plaatje.. 








SPOILER ALERT
 

The world wakes quest
Benodigheden: Combat gear, food, prayer pots en overloads/extremes/super pots zijn aangeraden.
Startpunt: Orlando Smith west van de legends guilds. Ardounge lodestone teleport en east rennen.

Start
Beginnen doen we door te spreken met Orlando Smith. Zijn carrière bij de Varrock museum dreigt te eindigen als hij niet snel een grote ontdekking doet. Hij gelooft nu dat hij iets belangrijk heeft gevonden en heeft de hulp nodig van een machtige avonturier (jij dus!) om hem te helpen. Er kunnen namelijk valstrikken en monsters in de dungeon zijn. Na de chat dialoog krijg je de pop up om de quest te accepteren en kun je de ancient doors openen.
Plaatje

Ancient dungeon
Eenmaal binnen wilt Orlando iets meenemen om zijn ontdekking te bewijzen in de Varrock museum. In de eerste kamer kan je verschillende dingen onderzoeken. Investigate de shatered blade op de tafel, stone carvings in de noordelijke muur, obelisk in de noord-westtelijk hoek van de kamer en dusty parchment in de zuid-oostelijk hoek van de kamer en er zal een doorgang naar de volgende kamer verschijnen.
Plaatje

In de volgende kamer zul je een Guthix standbeeld van een vlinder zien. Klik er op en er volgt een cutscene waarin eerst Orlando het probeer op te pakken en mislukt. Daarna probeer jij het en je zal een alarm laten afgaan. Ook zal er een doorgang openen naar de volgende kamer. 

Ga verder, na een kort chat dialoog, zullen er 3 automaton guardians spawnen. Ze detecteren een mahjarrat levensvorm en willen deze tegenhouden. Ze zullen eerst Orlando aanvallen en vermoorden vervolgens vallen ze jou aan. Versla deze, normaal zullen ze geen probleem moeten zijn. Elk guardian gebruikt een verschillende cmb style. Wanneer ze hun special attack doen (Ze slaan op de grond) loop dan snel weg om veel damage te vermijden.
Plaatje

Wanneer ze verslagen zijn zal er een mysterieus figuur verschijnen. Hij beweert eerst dat hij Guthix is en vraagt wie je bent. Selecteer een optie die je leuk en passend vind, het heeft niet veel effect op het vervolg van de quest. Het blijkt helemaal Guthix niet te zijn maar Sliske. Hij vertelt je dat deze plaats meer betekent, deze plaats is de rustplaats van Guthix. Ook vertelt hij dat er problemen op komst zijn. Ga verder in de chat dialoog en hij zal je meenemen naar een paar plaatsen om te laten zien dat er verschillende volgers van andere goden onderweg zijn om Guthix te vermoorden. 

Godwars bosses are mad yo (nog een andere titel nodig)

Na een paar chat dialogen zie je Kree’arra, Zilyana en K’ril Tsutsaroth arriveren. Zilyana en K’ril Tsutsaroth zullen doorgaan naar de volgende kamer, maar Kree’arra blijft in deze kamer. Praat met hem en je leert dat hij je geen pijn wilt doen, omdat je hem niets heeft misdaan. Maar ook dat hij met Zilyana samen werkt en je dus zal aanvallen als je probeert om haar te stoppen. Hij verzoekt je om niet verder te gaan en nu weg te gaan. Natuurlijk willen we dat niet en Kree’arra zal je aanvallen. 

Hij is een stuk makkelijker dan in gwd en je kan hem met melee aanvallen. Let wel op voor de tornado’s die in de kamer rond zullen draaien. Vermijd deze want ze kunnen veel damage doen in een korte tijd. Ook een beetje opletten voor zijn special attack wanneer hij naar het midden gaat en ‘Storms, align me!’ roept. Alle tornado’s zullen naar hem gaan en na een paar seconden schiet hij ze in verschillende richtingen. Je kan best zo ver mogelijk van hem staan wanneer hij dit doet.

Puzzel tijd!
Met Kree’arre uit de weg kan je weer verder gaan. In de volgende kamer zie je dat Zilyana en K’ril Tsutsaroth niet meer verder kunnen. Hun weg wordt geblokkeerd door een deur die zelfs K’ril Tsutsaroth met zijn kracht niet kan openen. Ze zullen de kamer verlaten en een andere weg in zoeken. Loop nu naar de andere kant van de kamer en activeer het control panel. Er zullen verschillende volgers van Guthix verschijnen. Vertel ze dat je Guthix wilt beschermen. Na het chatdialoog kan je aan de puzzel beginnen.
Plaatje


Het doel van de puzzel is om een bal in een actieve ontvanger te rollen. In het totaal zijn er 4 ballen die telkens naar een andere plaats moeten en van een andere hoek komen. De ballen moeten er in 1 keer naar toe rollen, blokkeert er iets de bal valt het uit elkaar. (Behalve dan de poortjes in de puzzel). In het volgend plaatje toon ik de puzzel met een paar cijfers om er meer uit leg bij te geven.
Plaatje
1-> Deze track draaien om de paar seconden 90 graden van richting. Aan beide kanten staan er poortjes die de bal zal tegenhouden. Alleen met een goede timing kan je deze poorten openen en de bal laten doorrollen.
2-> Deze track zal 90 graden draaien wanneer er een bal over rolt. Valt de bal uit elkaar aan de andere kant draaien ze weer 90 graden naar hun oorspronkelijke positie.
3-> Deze tracks nemen de bal verder in de richting die ze aanduiden. Dit is redelijk moeilijk te zien.
4 5 6 7-> Zijn de locaties waar de ballen naar heen moeten. Ook in die volgorde. Dus eerst een bal naar nummer 4 dan naar 5 etc.
8-> Dit heb ik niet aangeduid maar je kan elke andere track veranderen van richting.
En hier zijn met een slecht getekend pijltje de routes die elke bal moet afleggen.
Puzzel 1
Plaatje
Puzzel 2
Plaatje
Puzzel 3
Plaatje
Puzzel 4
Plaatje

Wanneer dit gelukt is gaat de deur open en kan je weer verder gaan. Je gaat met een soort lift naar beneden en komt in een kamer terecht waar er meer autonom guardians spawen. Deze echter willen je helpen. Maar eerst moet je aantonen dat je Guthix waardig bent. Dit die je door een soort test af te leggen. Ga helemaal oost en bekijk de strange map. Je mag eventjes een God spelen en moet beslissen over het lot van een volk. Sommige keuzes zullen je meer chaos/order of evil/good punten geven. Omdat Guthix de god van balans is moet je proberen om overall 50% in te halen. (Ik zal hier later wat meer informatie aan toevoegen voor nu probeer logisch na te denken en 50% overall in te halen) Guthix geeft hierna je zijn zegen.
Plaatje


De vijanden hebben ondertussen een andere weg in gevonden. Je mag nu een speech geven die de uitkomst niet veel zal veranderen (? Even daar een vraagteken bij zetten..) Vervolgens beslis je welke personen welke ingang zal verdedigen. Hierbij moet je weer logisch na denken en de aanvallers met de mogelijke verdedigers te vergelijken en de beste optie te nemen. Het gevecht zal moeilijker worden als je niet de optimale verdediging hebt. Let ook op als je de verkeerde keuzes maakt kan het zijn dat er slachtoffers vallen op jouw team en deze zijn permanent. Als ze dood gaan in de quest worden ze ingame ook vervangen.  De optimale keuze is als volgt:

Cres (his creation fights for him, good for multiple small enemies) vs Lots of undead, undermining Death

Fiara and Valluta  (Large and slow-moving with magic resistance) vs Small nimble magic users, reistant to magic and determined.

Chaeldar, Thaerisk  (Fast and good against a large slow enemy, clever so good against stupid.) vs Big and slow, strong.

Death (A fast and skilled lone fighter, can run circles around a large enemy, primarly magic but can melee.) vs Large, heavy slow demons using magic.


De gevechten
Er is nu ook een bank aanwezig en de druids hebben drie cauldrons gemaakt met verschillende effecten.
Powerful elixir (rood): Restored je combat stats volledig.
Pious elixir (blauw): Restored je prayer points volledig.
Healing elixir (groen): Restored je lifepoints volledig.


General Graardor 
Het eerste gevecht zal tegen General Graardor zijn. Ver weg het gemakkelijkste gevecht. Hij kan wel een soort schield activeren dat hem zal beschermen een een deel van de damage hij zou krijgen reflecteerd naar jouw. Na dit gevecht word je weer geroepen om ergens anders te helpen.

Zemouregal 
Zemouregal is iets moeilijker. Hij zal verschillende portals oproepen waaruit veel monsters spawnen. Deze zal je eerst moeten verslaan voordat je hem kan verzwakken. Na een tijdje zal hij opnieuw een paar portals spawnen en zal je opnieuw deze moeten verslaan. Hij zal ook een ‘decaying portal’ oproepen deze kun je negeren.

K'ril Tsutaroth 
Hem verslaan is ook niet zo moeilijk. Er zijn wel weer een paar dingen waar je moet op letten. Zo kan hij spikes door de grond laten verschijnen, je zal dan ook een bericht in je chatbox krijgen. Deze ontwijk je door even opzij te stappen. 

Enakhra 
Dit is het moeilijkste gevecht omdat ze van je kan healen. Wanneer ze dit doet loop je achter een obstakel om het te laten stoppen. Ze kan je ook stunnen voor een paar seconden hiervoor kanje freedom gebruiken om te ontsnappen.

Juna 
Nu moet je Juna verdedigen. Er zijn een paar portals die rangers, magers en warrios van saradoming spawnen rondom Juna. Wat je moet doen is deze verslaan wat niet moeilijk is en eventueel de barricade repareren. Of een andere manier spring over het hek en repareer waar nodig. Dit moet je een paar minuten volhouden.

Het plot
Nu komt de moeilijkste keuze in de quest. Wat wil je met Guthix doen? Wil je hem ontwaken, vermoorden of beschermen? Deze keuze zal je zelf moeten maken, op het moment heb geen idee welke impact je keuze zal maken. Wat je ook kiest het volgende is ongeveer hetzelfde. Je zal naar guthix moeten lopen terwijl de rest je verschillende aanvallen zal toe sturen. Ontwijk ze of tank ze. Er volgt een cutscene waarin Sliske Guthix verwondt. Praat hierna met Guthix. hij neemt je mee naar zijn geboorte plaats en na verschillende chatdialogen gaat Guthix dood. Je verschijnt terug in de rustplaats van Guthix. Saradomin zal even komen en met je praten. Hierna praat je met Juna en de quest is compleet! Congratz.


 
  
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
Gepost door Sleepy MehInactief op 5-3-2013 01:32
Antwoorden:
Thojohn22

Inactief

Ik heb nog eens op de wiki gekeken en dit zeggen ze over de storage room keuze:


Cres - his creation fights for him, good for multiple small enemies
vs Lots of undead, undermining Death

Fiara and Valluta - Large and slow-moving with magic resistance
vs Small nimble magic users, reistant to magic and determined.

Chaeldar, Thaerisk - Fast and good against a large slow enemy, clever so good against stupid.
vs Big and slow, strong.

Death - A fast and skilled lone fighter, can run circles around a large enemy, primarly magic but can melee.
Large, heavy slow demons using magic.


LET OP: Nog te checken, maar ik hoorde, als de guardians hier doodgaan door jouw verkeerde keuze, blijven ze ook dood. Ingame worden ze dan vervangen door andere characters.
 

Kree'Arra fight, die tornado's schiet hij er inderdaad een aantal af, blijf ver staan, ze gaan in een rechte lijn, dus je kunt je makkelijk tussen twee tornado's gaan inplaatsen.

De 3 cauldron's:
Powerful elixir (rood): Restored je combat stats volledig.
Pious elixir (blauw): Restored je prayer points volledig.
Healing elixir (groen): Restored je lifepoints volledig.

Graardor: 
Doet een soort van shieldattack zoals je zei, reflect ook damage terug op jou, stop met attacken dus.
Kan ook een soort smash op de grond doen, niet zeker wat de triggertekst daarvan is, ga weg van voor hem. Het plafond zal ook beginnen instorten dan, ontwijk de vallende stukken, schaduw op de grond wordt groter waar ze zullen vallen.

K'ril:
Poisonous
Doet een rage attack, hier gaat hij veel attacks op korte tijd doen, gewoon weglopen helpt.
Rampage, hier gaat hij lopen tot aan de muur, je krijgt veel damage als je in de weg staat. Als hij tegen de muur loopt krijg hij damage.
 
Enakhra:
Stun abilities werken ook om de healing te stoppen.

Zemouregal:
Decaying portal lijkt veel damage te doen als je er dicht bij staat.

Juna fight:
Vrij easy, magic met de chain ability of ranged met ricochet? of w/e die multi ability is, lijkt vrij goed te werken, ze zijn level 70 en hitten amper op jou. Juna gaat wel snel dood als ze op haar zitten. Gewoon bij het middelste portal blijven staan, en alles attacken (dunno voor lower combat levels?) Zeker repairen als een fence kapot gaan.
 
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
5-3-2013 03:55
Ilovearagorn

Leader (9)

Ziet er goed uit!

Misschien even de tekst naar "The World Wakes" wijzigen, en de rwt adv op de puzzel screens blurren?
 
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
5-3-2013 09:13
Sleepy Meh

Inactief

Thojohn22 schreef:
Ik heb nog eens op de wiki gekeken en dit zeggen ze over de storage room keuze:


Cres - his creation fights for him, good for multiple small enemies
vs Lots of undead, undermining Death

Fiara and Valluta - Large and slow-moving with magic resistance
vs Small nimble magic users, reistant to magic and determined.

Chaeldar, Thaerisk - Fast and good against a large slow enemy, clever so good against stupid.
vs Big and slow, strong.

Death - A fast and skilled lone fighter, can run circles around a large enemy, primarly magic but can melee.
Large, heavy slow demons using magic.


LET OP: Nog te checken, maar ik hoorde, als de guardians hier doodgaan door jouw verkeerde keuze, blijven ze ook dood. Ingame worden ze dan vervangen door andere characters.
 

Kree'Arra fight, die tornado's schiet hij er inderdaad een aantal af, blijf ver staan, ze gaan in een rechte lijn, dus je kunt je makkelijk tussen twee tornado's gaan inplaatsen.

De 3 cauldron's:
Powerful elixir (rood): Restored je combat stats volledig.
Pious elixir (blauw): Restored je prayer points volledig.
Healing elixir (groen): Restored je lifepoints volledig.

Graardor: 
Doet een soort van shieldattack zoals je zei, reflect ook damage terug op jou, stop met attacken dus.
Kan ook een soort smash op de grond doen, niet zeker wat de triggertekst daarvan is, ga weg van voor hem. Het plafond zal ook beginnen instorten dan, ontwijk de vallende stukken, schaduw op de grond wordt groter waar ze zullen vallen.

K'ril:
Poisonous
Doet een rage attack, hier gaat hij veel attacks op korte tijd doen, gewoon weglopen helpt.
Rampage, hier gaat hij lopen tot aan de muur, je krijgt veel damage als je in de weg staat. Als hij tegen de muur loopt krijg hij damage.
 
Enakhra:
Stun abilities werken ook om de healing te stoppen.

Zemouregal:
Decaying portal lijkt veel damage te doen als je er dicht bij staat.

Juna fight:
Vrij easy, magic met de chain ability of ranged met ricochet? of w/e die multi ability is, lijkt vrij goed te werken, ze zijn level 70 en hitten amper op jou. Juna gaat wel snel dood als ze op haar zitten. Gewoon bij het middelste portal blijven staan, en alles attacken (dunno voor lower combat levels?) Zeker repairen als een fence kapot gaan.
 

Dankje ik zal dit zeker verwerken in de guide!
Ilovearagorn schreef:
Ziet er goed uit!

Misschien even de tekst naar "The World Wakes" wijzigen, en de rwt adv op de puzzel screens blurren?
 

Oops het was laat ;$. En ja ik zal het blurren :]/
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
5-3-2013 09:34
Thojohn22

Inactief

Of stuur deze image
Plaatje
zonder de nummertjes door, en dan teken ik daar wel mooie lijntjes op.
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats
5-3-2013 11:11
Antwoord 1-4 van 4 totaal.

Reageren:

Gasten mogen niet posten!