The Brink of Extinction
Gemaakt door: Sleepy Meh
Laatste update op Do 6 dec 21:29 2012
Deze quest is alleen voor members




Benodigdheden: Rune pickaxe of beter, melee, range en magic gear (Water spells), food & potions. Let wel op dat je een paar free inventory spaces hebt om dingen op te rapen!\
Skills nodig: 80 Smithing 80 defence 72 mining
Quests nodig: The Elder Kiln
Startpunt: TzHaar-Mej-Jeh op de Main Plaza van TzHaar city
Handige items TokKul-Zo ring voor de handige teleports en de extra damage tegen TzHaar en TokHaar creatures.

Introductie
The Brink of Extinction is de conclusie van de TzHaar quest line. Laat je vooral niet afschrikken door de woorden 'Grand master' de quest is niet zo lang en de puzzels zijn niet extreem moeilijk. De moeilijkheidsgraad Grand Master ligt vooral in de combat uitdagingen van de quest, een hoog combat level is dan ook aangeraden.

Begin
Begin de quest door te spreken met TzHaar-Mej-Jeh op de main plaza in de Tzhaar city, gebruik je TokKul-Zo ring om er makkelijk te komen.

Na de chat dialoog krijg je een pop up om de quest te accepteren. Na nog meer chat dialoog krijg je een communication orb, deze kan je gebruiken om in contact te blijven met TzHaar-Mej-Jeh.

Ga'al en TokKul
Nu moet je op zoek gaan naar 3 Ga'als en 3 sets TokKul van vermiste champions. Door gebruik de maken van de communication orb krijg je hints of je warmer (dus dichter bij) of kouder (dus verder weg) bent dan je vorige locatie, selecteer wel eerst wie/wat je wilt zoeken.

Op de volgende kaart zie je aangeduid met kruisjes de Ga'al (Dit is niet hun exacte locatie, ze kunnen zich verplaatsen, maak gebruik van je communication orb als je ze niet kunt vinden). De TokKul zijn gemarkeerd met circkels.

Wanneer je een Ga'al vindt zeg hem simpel dat hij naar naar de plaza moet gaan. De tokkul vind je door met TzHaar-Mej-Het (cirkel 1) te praten en te vragen naar TokKul en door 2 statues (cirkel 2 en 3) te minen.

Cirkel 1

Cirkels 2 en 3


Wanneer je alles hebt gevonden, ga je terug naar de main plaza. Aan de zuidoost kant is er een furnace. Gebruik je fragments erop om weer TokKul te maken.


De Kiln in
Praat nu weer met TzHaar-Mej-Jeh. Na een korte chatdialoog vraagt hij je om naar de Fight Kiln te gaan. Loop er naar toe, of gebruik de teleport op je ring. Enter de grot en selecteer de eerste optie, 'the brink of extinction'. Er volgt een cutscene.

Na de cutscene ga je in de achtervolging naar het aangegeven punt op de volgende kaart.

Nu begint ook het combat gedeelte van de quest. Zorg er voor dat je alle drie de combat styles (gebruik water spells voor magic), voldoende eten en potions bij je hebt. Hou wel een paar inventory plekken open. Mocht je dood gaan, geen paniek, je verliest geen items en respawnt weer op de aangegeven plaats, boven op de kaart. Omdat er zoveel rare namen in de TzHaar wereld zijn ga ik ze op deze manier opnoemen: Naam (Style die het gebruikt, Weakness)
Na elke wave monsters krijg je een checkpoint. Als je dood gaat, of de cave verlaat om iets anders te doen, ga je weer terug naar je laatste checkpoint als je de cave weer in gaat.

Ga de grot binnen, er zullen 4 tz-kih (Melee, Magic water spells) monsters spawnen. Ze zijn helemaal niet gevaarlijk, ze drainen alleen een beetje prayer, en je kan ze dus makkelijk met elke style aan. Nadat je ze hebt verslagen krijg je een checkpoint. Verder in de kamer zie je 2 weegschalen met een obsidian sword en knife er op. Ook ligt er een obsidian mace op de grond. Pak de mace op en verwissel deze met de sword op de linker weegschaal, de sword verwissel je met de knife op de rechter. De deur opent zich en je kan verder.


In de volgende kamer zullen er 2 Tz-kek (Melee, magic water spells. Ze splitsen in 2 wanneer je ze doodt) spawnen. Versla ze, daarna spawnt er een Tok-Xil (ranger, melee slash), met een Tz-kih (Melee, magic water spells) die weer niet zo gevaarlijk is.
Verder in de kamer is er weer een puzzel, je ziet 3 statues. Met de optie ‘check’ zie je ook 3 lijnen in verschillende richtingen gaan. De bedoeling is om een combat driehoek te maken. Waar de lijn van de ranger naar de mage gaat die van de mage naar de warrior en die dan weer naar de ranger. Met de optie Examine zie je welk statue welke style moet voorstellen.

Foto is wat onduidelijk maar in de top van de driehoek zet je de warrior (TzHaar-Ket), rechtsonder de ranger (TzHaar-Xil) en linksonder de mage (TzHaar-Mej). Ga verder door de deur.

Fight Cauldron
In de volgende kamer ga je voor het eerst kennismaken met de fight cauldron, een nieuwe combat minigame. In de fight cauldron zie je negen vierkanten over lava hangen. Regel nummer 1 van de fight cauldron: ga er NIET opstaan wanneer deze oranje oplichten. Je zal voor elke seconde die je er op staat 1.8K damage krijgen. Loop zo snel mogelijk naar een andere veilige plaats. Dat lijkt simpel maar doe het maar eens wanneer je met monster aan het vechten bent.

In de kamer is er ook weer een weegschaal maar niets om er op te leggen. Het wapen om er op te leggen moet je verdienen door de fight cauldron te overleven. Ga rechts in de kamer door de hot vent. Nogmaals: niet op de vierkanten staan wanneer ze oranje oplichten!

In de eerste wave spawnen er 2 TzHaar-Ket (melee, magic water spells) en 2 TokHaar-Hur (Melee, magic water spells). Pray protect from melee indien nodig.

In de Tweede wave spawnen er 2 TokHaar-Xil (range, melee slash) en 1 TokHaar-Mej (mage, range bolts). Versla eerst de mage met range terwijl je protect range prayt. Vervolgens switch je naar melee gear voor de rangers.

In de derde en laatste wave spawnt er een TokHaar-Ket-Champion (melee, melee slash of stab). Deze zou normaal gezien niet zo moeilijk moeten zijn. Hij kan wel veel prayer drainen. Deze zal een Obsidian maul droppen. Loot het en leg het op de weegschaal. Nu kan je weer verder.


Naar goede gewoonte zullen er weer monster spawnen. Deze keer beginnen we met 4 Tz-Kils (mages, range arrows). En weer naar goede gewoonte moet je verder in de kamer wapens op weegschalen leggen. Er liggen verschillende wapens verspreid op de grond, loot deze. Leg de staff op de meest zuidwestelijke weegschaal. De knife op de meest noordwestelijke weegschaal. De mace op de meest noordoostelijke weegschaal en tot slotte de throwing ring op de meest zuidoostelijke weegschaal. Heel simpel allemaal en ga weer verder.

In de volgende kamer spawnen er weer 3 Tz-kih (melee, magic water spells) die makkelijk kunt verslaan. Dan spawnen er 2 Tz-kills (mages, range arrows) en een Yt-MejKot (melee, weakness water spells). Probeer de melee achter de mages te luren zodat je je eerst kunt focussen op de mages. Vervolgens kun je de melee links of rechts luren en safespotten

(In de afbeelding gebruik ik ranged, wat niet zo slim was aangezien de Yt-MejKot zwak is voor mage)

Verder in de kamer gaan we Simon Says spelen! Je ziet vier pedestals staan. Er zal ééntje oplichten, raak deze vervolgens aan. Dan net zoals in het spelletje Simon Says zullen er twee gaan oplichten, deze moet je dan ook in de juiste volgorde aanraken. Dit tot 8 rondes. Heb je een beetje problemen met het onthouden van de volgorde, geef dan elke pedestal een nummer (bv linksonder 1, rechtsonder 2, rechtsboven 3 en linksboven 4). Wanneer dan de linksonder pedestal oplicht, type je 1 in je chatbox. Licht vervolgens de linker boven pedestal op type dan een 4 achter je 1. Doe dit voor ze allemaal, dan hoef je de volgorde niet te onthouden, maar kan gewoon kijken naar je cijfers.
Hierna kan je weer verder.


Nog meer cauldron
Nog eens tijd voor een Fight cauldron. Het is het zelfde principe als de eerste: je ziet een weegschaal, maar het wapen wat je er op moet leggen is nog vermist.

Eerste wave spawnen er 4 TokHaar-Hur (Melee, Water spells). Deze zijn makkelijk met magic te verslaan.

Volgende wave spawnen er 2 TokHaar-Mej (mage, range bolts) en 1 TokHaar-Ket (melee, magic water spells). Versla de magers eerst met range terwijl je mage protect prayt. Switch naar magic gear en mage de TokHaar-Ket.

In de derde wave zullen er 2 TokHaar-Xil (Range, melee crush) en 1 TokHaar-Mej (mage, range bolts) spawnen. Versla de mage opnieuw eerst, met range pray deze keer. Switch naar melee gear en versla de rangers.

De vierde en laatste wave spawnen er twee TokHaar-Ket champions (Melee, Melee stab/slash). Omdat er twee zijn kan je proberen eentje achter de andere te luren om zo minder damage te krijgen. Je moet er wel op letten dan je steeds dezelfde aanvalt anders kan hij gaan healen. Let op je prayer want deze drainen dat veel. Loot weer de maul en leg ze op de weegschaal.


In de volgende kamer spawnen er eerst 4 Tz-Kek (melee, magic water spells). Ze zouden normaal geen problemen moeten geven. Verder in de kamer staan er weer weegschalen en liggen er wapens op de grond. Je weet al wat je moet doen dus ik ga even zeggen welk wapen waar moet. De staff moet in het zuidoosten, de mace in het zuidwesten, de maul in het noordwesten, en de knife in het noordoosten. Ga weer verder.

We zijn er bijna! Er spawnen 3 Tz-kill (mage, range bolts). Vervolgens een Ket-Zek (Mage, range arrows) en 2 Tz-Kek (melee, mage water spells). Je kan de Tz-Keks south east luren terwijl je de Ket-Zek met range aanvalt. Reken vervolgens af met de Tz-keks met magic.

De puzzel in deze kamer is een soort draaipuzzel. Je ziet 9 rare lijnen liggen elk kun je draaien. Je moet ze in een bepaalde vorm draaien voordat de deur open gaat.

(Mocht je een betere afbeelding hebben van de complete draaipuzzel, laat het even weten)

TokHaar-Hok
Dit is gelukkig de laatste kamer, met de boss fight, ga de fight cauldron in en praat met de Ga’al. Draai na het gesprek aan de andere valve. Er volgt een kleine cutscene en TokHaar-Hok (Zeer krachtig melee, niets) zal verschijnen.

Na het gesprek zal je hem moeten proberen te verslaan.
Zijn melee aanval is zeer sterk en kan wel 4K hitten. Je moet, om meer dan 6 seconden te kunnen overleven, melee prayen. Pas wel op omdat er monsters zullen verschijnen die je prayer drainen. Houd dus je prayer altijd hoog genoeg en dat neem genoeg prayer pots mee! Omdat hij geen weakness heeft stel ik voor dat je een style neemt waarmee je het meeste ervaring hebt (Ik raad je range/mage aan. Neem wel een melee wapen mee, zal je later uitleggen waarom).
Hij zal zich ook proberen te healen wanneer hij 50% lifepoints heeft door in de lava stroom te wandelen. De enige manier om dit te stoppen is om hem te stunnen met een ability, die liefst een snelle cooldown heeft en past bij de style die je beslist te gebruiken (voor melee is dat Backhand of kick, voor range Binding shot en voor mage Impact).
Met melee moet je in melee distance zijn om hem te kunnen stunnen. Als hij nu toevallig over een gebied loopt dat pijn doet kan je wel eens snel ko'en, met range/mage kan je hem op een veilige plaats stunnen.

Je zal je helaas niet alleen zorgen moeten maken over de TokHaar-Hok. Tijdens het gevecht spawnen er meer monsters. Het eerste monster is een TokHaar-Tok-Xil (range, melee slash). Deze kan je het beste zo snel mogenlijk dood maken (het melee wapen waarover ik het had is hiervoor handig) omdat hij best veel damage kan doen. Erna spawnen er een paar TokHaar-Ket (melee, magic water spells). Omdat je toch melee prayt kun je deze het beste negeren en je richten op TokHaar-Hok. Dit is een heel wat informatie die ik nu een beetje compacter ga proberen op te sommen.

Neem genoeg prayer pots mee en let er op dat je altijd genoeg pray hebt, de monsters drainen je prayer, zonder pray ben je dood.
Kies je style (met een melee wapen) en zorg ervoor dat je de stun voor die style hebt. Zorg dat de TokHaar-Hok altijd gestund is om te vermijden dat hij healt. Range en mage kunnen hem stunnen op een veilige plaats, mocht de TokHaar-Hok verkeerd staan.
Probeer de eerste monster die spawnt, TokHaar-Tok-Xil (range, melee slash), met je melee wapen te vermoorden om te veel damage te vermijden. De andere spawn kan je best negeren omdat je toch melee prayt.

Praat, wanneer dit gelukt is, nog even met de Ga’al en keer dan terug naar de Main plaza om met Tzhaar-Mej-Jeh te praten. Hij vraagt je weer om naar de fight kiln te komen. Na een paar cutscenes en chat dialogen is de quest voltooid, gefeliciteerd!


Quest Complete
Je krijgt de volgende rewards:
  • 3 Quest Points
  • 275k xp in attack, strength, defence, magic of ranged
  • 100k mining xp
  • TzHaar title
  • Mogelijkheid om Obsidian armour te maken
  • Toegang tot de Fight Cauldron
Klik hier om weer terug naar de Questlijst te gaan.