The Prisoner of Glouphrie
Gemaakt door: Arnoud X122 en Ilovearagorn
Toevoegingen: Em0 666, Just Ne Pker, Opm3, Stomme Kaas, Thojohn22, Thulinma
Laatste update op Do 10 feb 18:35 2011
Deze quest is alleen voor members




Lengte: Gemiddeld
Moeilijkheid: Zeer Moeilijk
Skills nodig: Agility Level 64, Runecrafting Level 61, Thieving Level 64, Construction Level 60
Quests nodig: Roving Elves, The Path of Glouphrie
Items nodig: Geen
Startpunt: Golrie, in de grot vlakbij de binnenkant van de Tree Gnome Village.



1. Praat met Golrie, de gnome in de grot vlakbij de binnenkant van de Tree Gnome Village. Hij zal je vertellen over een brief die hij onlangs gevonden heeft. Deze brief is van zijn grootvader, Bolrie.
De brief beschrijft zijn zoektocht naar Arposandra. Biedt Golrie je hulp aan. Hij zal je de brief tonen. Zeg nu dat je hem wel wilt helpen. Hij zal je naar zijn moeder, Golrana de avonturier, brengen. Jij gaat zijn moeder helpen dit mysterie op te lossen.


2. Golrana bevindt zich in het midden van de Tree Gnome Village. Ze zegt dat ze bij het gebergte ten westen van de Tree Gnome Village(Galarpos geheten) op je zal wachten. Dit gebergte bevindt zich ten noorden van de Observatory en ten zuiden van de ZMI-Runecrafting Altar(Ourania). Ga daarom naar Galarpos, en praat daar weer met Golrana.


3. Jullie zullen nu voorbij een struikje gluipen, richting het `niet te passeren' gebergte wat tussen Ardougne en de Elven Lands ligt. Loop richting het noorden, totdat je een dode boom, die op een rotswand is gegroeid, ziet.
'Search' deze Dead tree op de rotswand; je zult nu een geheime doorgang vinden! Ga deze grot in door de optie 'climb-through' Dead tree te selecteren.


4. Jullie zullen je nu in een grot bevinden. Er is echter een klein probleempje: er is een enorm gat voor jullie. Jullie zullen dit gat moeten zien over te steken!
Aan de zuidkant zul je een ledge vinden. 'Investigate' deze ledge: hij is te klein voor jou, maar Golrana kan er prima langssluipen! Golrana zal hem oversteken en je een touw toegooien. Jij zult over dit touw lopen.


5. Loop naar het zuiden. Veel doorgangen zullen geblokkeerd zijn, waardoor je vaak belemmerd wordt. De enige route die jij kunt volgen is de route die compleet naar het zuiden loopt. Nadat je helemaal naar het zuiden bent gelopen zul je over drie ravijntjes moeten springen.
Dit doe je met de optie 'Jump Gap'.


6. Loop nu naar het noorden, richting een waterplas(zichtbaar op je mini-map). Je zult in deze waterplas een stel stenen zien liggen, maar kunt niet naar de overkant springen, om twee redenen: Golrana's voeten zijn te kort om deze sprongen te halen, en er is een steen te weinig.
Gelukkig ligt er een steen aan de overkant, en is er een crevice waar Golrana doorheen kan sluipen. 'Investigate' deze crevice; Golrana zal naar de overkant gaan en de steen voor je in het water duwen. Je kunt nu steen voor steen naar de overkant springen.


7. Volg nu het gangenstelsel(Eerst naar het noorden, dan naar het westen en dan weer naar het zuiden). Golrana en jij zullen nu aankomen bij weer een Crevice. Ditmaal is het echter een grote doorgang: een doorgang naar buiten.

Ga door deze crevice, en je zult vlakbij Lletya uitkomen. Loop helemaal naar het westen, waar je een Sturdy Tree aan zult treffen. 'Investigate' deze Sturdy Tree, en Golrana zal er een touw aan vastbinden, waarna jullie naar beneden klimmen, Lletya in.


8. Jullie worden begroet door Ilfeen. Golrana zal Ilfeen over Bolrie vertellen. Ilfeen zal jullie naar Bolrie's Lab brengen, een grot in het noordwesten van Lletya, bij de schapen.
In Bolrie's lab aangekomen, moet je het boek pakken wat naast je ligt. Blader dit door en ga dan op zoek naar objecten(stap 9) om een anti-illusie apparaat te vinden: dit draagbare anti-illusie apparaat zal je helpen Arposandra te vinden. Als je wilt is het ook mogelijk om twee cutscenes over Bolrie's aankomst in de Elven Lands te bekijken, door op de standaard in de noordwestelijke hoek te klikken.

9. Doorzoek alle kratten, de Elven Lamps in het zuiden(aan de muur), alle shelves, en de foto van de Grand Tree in het noordwesten. Ga hiermee door totdat je een bericht krijgt dat alle items zijn gevonden.

Ga nu naar de tafel in het oosten van de ruimte, en maak daar op de oostelijke tafel het draagbare anti-illusie apparaat. Je zult dit apparaat echter nog moeten calibreren.

10. Het kalibreren kan met de optie 'Calibrate'. Je hebt hiervoor echter eerst kristallen schijven nodig(Zoals in The Eyes of Glouphrie/The Path of Glouphrie). Deze kristallen schijven moeten voldoen aan enkele voorwaarden:

- Er moeten drie kleuren gemaakt worden: Cyan, Magenta en Yellow.
- Deze drie kleuren moeten met elk met twee schijven gemaakt worden. Deze schijven hebben één van de kleuren van de regenboog.
- Cyaan kan alleen gevormd worden door een gelijke hoeveelheid groen en blauw; Magenta kan gevormd worden door een gelijke hoeveelheid blauw en rood, 3/7 rood en 4/7 indigo, of 1/3 rood en 2/3 violet; Yellow kan gevormd worden door een gelijke hoeveelheid groen en rood, 1/3 groen en 2/3 oranje, of 2 gele schijven.
- De som van deze schijven moet gelijk zijn aan de waarde in het bovenste vakje(het groene en het blauwe figuurtje(almond) zijn dus samen 18). Dit getal(de som) is voor elke persoon anders. Er staat onderaan deze lijst een tabel met de waardes van schijven.

Deze schijven kunnen gemaakt worden met het apparaat in het middelnoorden van de kamer. De uitleg van dit apparaat volgt in de volgende stap. Je kunt deze link gebruiken om uit te rekenen welke schijven jij nodig hebt.
Kristallen Schrijven Waardetabel
  Circle Almond Triangle Square Pentagon Hexagon
Rood 1 2 3 4 5 6
Oranje 2 4 6 8 10 12
Geel 3 6 9 12 15 18
Groen 4 8 12 16 20 24
Blauw 5 10 15 20 25 30
Indigo 6 12 18 24 30 36
Violet 7 14 21 28 35 42




11. De kristallen schijven moet je, zoals eerder al is vermeld, maken met de machine in het middelnoorden. Je hebt om de schijven te maken ook 'minute crystal seeds' nodig. Deze kun je vinden in het krat ten oosten van de machine.

Je kunt de kom met water vullen: de resonantie van het water zal verschillende vormen creëren. Een 0% gevulde bowl maakt een Circle, 20% is een Almond, 40% is een Triangle, 60% maakt een Square, 80% een Pentagon en een 100% gevulde bowl maakt een Hexagon. De volheid van je bowl kun je controleren door deze te 'examinen'.
Wanneer je de kom per ongeluk te vol hebt gemaakt kun je op 'Empty Bowl' klikken. Hiermee kun je de kom weer -20% leger maken. De kleur van je kristallen schijf kun je aanpassen met mechanisme in het midden, 'Turn Crystal'.
Als je de instellingen hebt die jij wilt, kun je op 'Sing Bowl' klikken. Wil je bijvoorbeeld een Blue Almond maken, dan moet je een Blauwe Straal en een 20% gevulde kom hebben.

12. Voer nu de juiste zes schijven in. Wederom, deze schijven zijn voor iedere persoon anders. Welke schijven juist zijn, ontdek je met deze link.

Om een munt in de machine te gooien, selecteer je deze eerst in het scherm wat rechts staat op het plaatje. Dan klik je op de machine op bovenaan op de gleuf waar je het muntje in wilt gooien. Als je per ongeluk het verkeerde muntje in de gleuf gooide, kun je hem met het kruisje bij de gleuf aan de onderkant weer terughalen.
Wanneer je de zes goede muntjes in de machine hebt gegooid, kun je op het vinkje onderaan het machinescherm klikken om de machine te calibreren.

13. Praat met Golrana en zeg dat het je gelukt is. Ze zal dolblij zijn en vertrekken richting Lletya Bank. Ga met de trap weer naar boven, door het luik, naar de schapenweide in Lletya. Ga nu naar de zuidoostleijke hoek van Lletya; praat daar bij de bank weer met Golrana.

14. Jullie zullen nu weer de bergpas ingaan. Golrana draagt het anti-illusie apparaat bij zich. Loop vanaf de Sturdy Tree nu een klein stukje naar het zuidoosten. Hier zul je in de rotswand een luchtrooster(air vent) vinden. Golrana zal er een touw aan bevestigen. Klim nu naar beneden, de Air Vent in.

Je zult nu een cutscene zien, van een wizard die een stel gnomes traint en voorbereid op oorlog! Nadat de cutscene is afgelopen zullen jullie verder klimmen, waarna jij er in slaagt te vallen naar de bodem van de luchtschacht. Golrana wist zich vast te houden aan het rooster van een andere luchtschacht.

15. De grot waar je in bent gevallen bevat een stel mijnende schildpadden. Loop naar het oosten om deze schildpadden beter te bekijken. Je besluit om hier niet verder te gaan. Bestijg daarom de trap in het westen.

16. Je zult nu een bewakingscamera zien staan. Je zult buiten het gezichtsveld van deze camera moeten blijven. Gelukkig draait hij niet bij, dus je hoeft niet veel manoeuvres uit te halen om hem te 'passeren'.

Sluip langs de noordmuur naar het oosten. Je zult nu vlakbij de gevangenis staan. Er is echter een probleem: Er staat een camera die de deur van de gevangenis in de gaten houdt!
Je zult daarom buiten het zichtveld van de camera om, achter de camera moeten sluipen. Nu moet je hem omdraaien; dit doe je door 'Rotate Watcher' te selecteren.


17. Nu de camera naar de muur is gedraaid moet je de gevangenis binnengaan. Praat hier met de terrorbird die de gevangenis bewaakt. Vertel hem dat je Glouphrie bent, en dat je jezelf hebt vermomd als mens. Vertel hem nu dat het een test was, en dat hij heeft gefaald. Je zult hem nu naar de benedenverdieping sturen.
Loop nu verder de gevangenis in. In de noordwestelijke gevangenis zul je Bolrie aantreffen. Pick-lock de deur en praat met hem.

18. Bolrie vertrouwt je niet, en denkt dat je een illusie van Glouhk bent. Je hebt geen idee wie deze Glouhk is! Leg Bolrie uit wat er gebeurd is. Bolrie denkt dat het een truc is, en zal je daarom enkele vragen stellen.

De antwoorden op deze vragen zijn op volgende: Ilfeen, Gena, 42 en The Grand Tree. Nadat je al deze vragen hebt beantwoord, zal hij je geloven en je volgen. Loop nu weer terug naar de trap waarmee je uit de kelder kwam, maar ga nu naar het westen. Golrana zal je roepen, je moet snel naar de kamer in het zuiden komen!

19. Ga naar de kamer in het zuiden. Er zal een cutscene volgen waarin getoond wordt hoe effectieve en warped terrorbirds/tortoises worden gemaakt: met een enorme machine.
Tijdens het bespioneren zal het alarm afgaan: de watcher die jij hebt omgedraaid is ontdekt. Jullie zullen nu de basis uitvluchten en weer buiten de kerkers van Arposandra staan, in de Galarpos bergpas.

20. Golrana heeft het touw al verwijderd, maar je moet de luchtschacht ook nog afsluiten. Ten noorden van de schacht zul je een grote steen zien liggen. Ga ten noorden van deze steen staan en duw hem tegen het luchtrooster aan om deze te blokkeren.
Nu jullie veilig zijn zal er een cutscene optreden waarin Golrana en Bolrie zich met elkaar herenigen.


21. Praat nogmaals met Golrana, en ze zal een signaal doorgeven aan een groep gnome pilots, die jullie op zullen halen. Onder deze gnome pilots blijkt haar man, Belmondo, te zijn. Zijn team zal je terugbrengen naar de Tree Gnome Village. Hier zullen jullie de situatie aan King Bolren uitleggen.


Gefeliciteerd! Quest voltooid!

Reward: 60k Agility Experience, 60k Thieving Experience, 50k Construction Experience, 45k Runecrafting Experience, een Gnome Glider buiten Tree Gnome Village, een Spirit Tree Storage(Golrana), de mogelijkheid om 2 zelf gefarmde Spirit Trees tegelijk te bezitten met Farming 86 en 1 Questpoint!

Klik hier om weer terug naar de Questlijst te gaan.